Categorie:  Gezondheidszorg

Hieronder ziet u ons nieuwsoverzicht in de categorie: Gezondheidszorg.
Lees hier alles over onze projecten en gezondheidszorg.

I am not an optimist, but a great believer of hope.
Author: Nelson Mandela

SEECHILD ’s veelbelovend eerste jaar en een tweede vestiging in Mpigi

Kampala, januari 2019.
Het Bunamwaya Integrated Skills Training Centre beleefde haar eerst jaar. Fred Matovu stuurt een uitgebreide rapportage.

Het Bunamwaya Centrum is afgelopen februari gestart met een groep van 14 kinderen variërend van 2 tot 16 jaar en één meisje van 21 jaar. Allen zijn meervoudig gehandicapt, een tiental heeft zowel motorische als cognitieve beperkingen. Bijna allen hebben spraakproblemen en een drietal pupillen is doof. Bij veel kinderen bleken meerdere medische problemen te bestaan waar ook aandacht voor nodig was.

Kerstactie 2018: de KACHICA school

Kamuli, een afgelegen dorp met veel Rwandese vluchtelingen, wil graag een goede lagere school.

Ouders, verenigd in de KACHICA ontwikkelingsgroep, zetten zich er al jaren enthousiast voor in. Want ‘Onderwijs is de toekomst van onze kinderen!’
De school in Kamuli ontwikkelt zich gestaag, maar langzaam.
Het ministerie van onderwijs gedoogt de gebrekkige situatie zolang er duidelijk voortgang is.
Voor 2019 zijn de plannen heel ambitieus: men wil in dat jaar de school grotendeels afbouwen.
Duidelijk is dat dit alleen mogelijk is met hulp van meerdere sponsoren.
Van verschillende kanten zijn er wel toezeggingen om mee actie te voeren.
Maar zonder uw hulp gaat het niet lukken!
Draag ook bij aan het voortbestaan van deze school.
Wilde Ganzen  is gevraagd dit project te steunen!

De eerste maanden van Seechild

Ze zijn enthousiast gestart met de training van de eerste groep kinderen, hoewel de bouw en inrichting nog niet klaar zijn.

Bunamwaya Integrated Skills Training Centre (BISTC) draait en geniet veel steun van de directe omgeving.
De meeste ook de ouders zijn onder de indruk van de vorderingen die hun kinderen in die relatief korte tijd maken.
De inkomsten zijn echter nog onvoldoende om het centrum overeind te houden.
Daarbij zijn er ook nog veel middelen nodig om de beroepsgerichte opleidingen te kunnen starten.

SEECHILD is van start!

De officiële ‘lancering’ van het centrum op 25 januari is een groot succes.

Zo’n 150 gasten, officials, ouders en andere betrokkenen bij dit initiatief worden onthaald op taart, een donatie van de lokale bakker, en toespraken. Op allerlei manieren bieden mensen hulp, financiële bijdragen en andere blijken van steun.
Van de 116 reeds geregistreerde kinderen zijn er 60 familieleden en schrijven 15 ouders hun kinderen alsnog in voor een plaats op de wachtlijst.
Mensen reageren enthousiast en zijn bereid de gevraagde bijdragen te betalen.
Zie ook het artikel in de New Vision en de fotoreportage van Fred  Matovu.

Schokkende resultaten SEECHILD onderzoek

Verwaarlozing, verstoken van opvang en scholing en soms permanent opgesloten kinderen vinden de onderzoekers van SEECHILD.

Het zes man sterke team van SEECHILD bezocht in september en oktober van dit jaar een tiental woonkernen in Wasiko district, Kampala. Het zijn snel groeiende achterbuurten in een gebied van 10 km doorsnee met ongeveer 150.000 inwoners. Verkrotting, prostitutie, armoede en alcohol- en drugsverslaving kenmerken deze wijken. De onderzoekers gingen van deur tot deur en troffen in die negen weken 300 gezinnen met gehandicapte kinderen aan. Stichting Mirembe steunt dit baseline onderzoek.

SEECHILD startup

SEECHILD, een goed begin is het halve werk!

SEECHILD, Sustainable Effective Empowerment of Children with Disabilities, een nieuwe onafhankelijke organisatie voor ouder-begeleiding en zorg in de thuissituatie van gehandicapte kinderen.
Het op te richten Bunamwaya Integrated Day Skills Training Centre zal scholingsprogramma’s bieden aan kinderen en jongeren met lichamelijk en geestelijke beperkingen.