Categorie:  Onderwijs

Hieronder ziet u ons nieuwsoverzicht in de categorie: Onderwijs.
Lees hier alles over onze projecten en onderwijs.

Education is the most powerful weapon we can use to change the world.
Author: Nelson Mandela

Gratis internet voor Kawempe Youth Centre

‘We are super excited!’,  schreef Kawempe Youth Centre op 1 maart jl. op facebook.

Daar hadden zij alle reden toe. Die dag werd bij KYC, voor de duur van twee jaar, gratis toegang tot internet gelanceerd.
Internetprovider Airtel Uganda heeft dit centrum voor deze service geselecteerd, in het kader van haar programma ‘Powering Public Libraries with Airtel’s fast speed 4G’.

SEECHILD ’s veelbelovend eerste jaar en een tweede vestiging in Mpigi

Kampala, januari 2019.
Het Bunamwaya Integrated Skills Training Centre beleefde haar eerst jaar. Fred Matovu stuurt een uitgebreide rapportage.

Het Bunamwaya Centrum is afgelopen februari gestart met een groep van 14 kinderen variërend van 2 tot 16 jaar en één meisje van 21 jaar. Allen zijn meervoudig gehandicapt, een tiental heeft zowel motorische als cognitieve beperkingen. Bijna allen hebben spraakproblemen en een drietal pupillen is doof. Bij veel kinderen bleken meerdere medische problemen te bestaan waar ook aandacht voor nodig was.

Kerstactie 2018: de KACHICA school

Kamuli, een afgelegen dorp met veel Rwandese vluchtelingen, wil graag een goede lagere school.

Ouders, verenigd in de KACHICA ontwikkelingsgroep, zetten zich er al jaren enthousiast voor in. Want ‘Onderwijs is de toekomst van onze kinderen!’
De school in Kamuli ontwikkelt zich gestaag, maar langzaam.
Het ministerie van onderwijs gedoogt de gebrekkige situatie zolang er duidelijk voortgang is.
Voor 2019 zijn de plannen heel ambitieus: men wil in dat jaar de school grotendeels afbouwen.
Duidelijk is dat dit alleen mogelijk is met hulp van meerdere sponsoren.
Van verschillende kanten zijn er wel toezeggingen om mee actie te voeren.
Maar zonder uw hulp gaat het niet lukken!
Draag ook bij aan het voortbestaan van deze school.
Wilde Ganzen  is gevraagd dit project te steunen!

Rose bezoekt Kamuli Childcare Nursery and Primary School

Kamuli, Rakai, 13 juli 2018.

Met Afrikaans enthousiasme worden Rose Muberalugo en Sharifa Nabaweesi in het dorp ontvangen door het schoolhoofd Kizito Kalanzi en zijn vrouw en onderwijzeres Josephine.
Eenmaal op het schoolterrein stromen alle kinderen de klassen uit om voor hen te zingen, te dansen en te bidden voor een veilige reis.
Eén voor één vertellen de leerlingen van groep 7 hoe blij ze zijn met de nieuwe ontwikkelingen van hun school. Ze beloven hard te werken voor hun examen. Rose verheugd al zich met hen op een groot examenfeest!

Elisabeth Namaganda Memorial Day: een succes!

Kampala, 23 juni 2018.
Gasten drommen samen om een herdenkingsboekje te kopen.

Ter herdenking van Elisabeth Namaganda wordt een mis gevierd, het koor zingt en er zijn veel toespraken, formele, maar ook spontane verhalen met steunbetuigingen aan het goede doel van deze dag.
De Elisabeth Namaganda Memorial Day herdenkt haar overlijden zes jaar geleden en is ook de start van een breed opgezette fondsenwerving.

Er zijn 300 uitnodigingen verstuurd. Van de 164 aanwezigen geven 124 gasten directe bijdrage voor het ENF schoolgeldenfonds. Phiona heeft het druk met het schrijven van reçu’s voor alle contante donaties; totaal UGX 7.703.000, bijna € 2000.

Geslaagde sponsoracties voor de Kamuli school

In mei  konden we € 10.000 over maken naar het bouwproject van  Kamuli Child Care ( Kachica)

Veel  gulle gevers  hebben  hieraan bijgedragen:
De Nederlands Hervormde Gemeente Heumen – Malden voerde acties en hield collectes ook in haar buurgemeente te Groesbeek. Totaal brachten zij bijna € 3000  bijeen.
Van het Steunfonds Derde Wereld van Frankeland in Schiedam, ontvingen we een gift van € 1000,- De ludieke activiteiten voor de vastenactie van de Sint Nicolaas School in Nijmegen leverden veel plezier voor iedereen.  Spelletjes, schminken, een kap- en nagelsalon, de kleutersponsorloop, een pannenkoeken- en hapjesrestaurant. Kinderen, leerkrachten, ouders en ook opa’s en oma’s hebben zich enthousiast ingezet.
In totaal bracht deze geweldige actie € 6012,16 op!