Categorie:  Overige

Welkom Antonie Louter

Heel blij zijn we dat Antonie ons team komt versterken!

Antonie is in 2021 voor het eerst in Oeganda en helpt vier maanden als vrijwilliger bij het opzetten van een kleine onderneming.
Hij verbleef toen bij Ester Kyazike, de directeur van Kawempe Youth Centre.
Inmiddels is hij begin dit jaar weer een aantal weken teruggekeerd en blijft onverminderd gefascineerd en geïnteresseerd in Oeganda.

Antonie is afgestudeerd Econometrist en werkt bij een sociaal investeringsfonds dat zich focust op de versterking van het sociale ecosysteem van Rotterdam.

‘Ik wil met mijn opgedane harde en zachte skills graag bijdragen aan de projecten van Mirembe, startend met Kawempe Youth Centre,’ vertelt hij.

In de Mirembe werkgroep voor Kawempe Youth Centre kan hij, verwachten wij, bijdragen aan het uitwerken en implementeren van de plannen op weg naar een grotere financiële stabiliteit van het centrum.

In de Mirembe organisatie onderscheiden wij twee categorieën: mensen die bestuurlijke verantwoordelijkheid dragen en als zodanig ingeschreven staan bij de Kamer van Koophandel, en leden van de Mirembe werkgroep.
De laatsten hebben een meer omschreven taak waarbij zowel de inhoudelijke als de vergader belasting beperkter is.
Antonie Louter

Linking & Learning, netwerken in Oeganda

Kampala, 10 maart 2023, Imke Straaten van Wilde Ganzen bericht:

‘Het zit erop! De Wilde Ganzen familie in Uganda groeit en groeit, kent elkaar steeds beter én weet elkaar steeds beter te vinden.’
Het was zien
én weerzien; partners kennen elkaar van de vorige meeting in 2022 of van de Change the Game Academy’. *)
Van deelnemende partners van Stichting Mirembe kregen wij even enthousiaste reacties.

I again got a chance to share experience with other colleagues from different organizations that deal with the community. There were many who attended including members from ARU/URDT**),Tusaidiane and other organizations,’ schrijft Fred Kalanzi, hoofd van de Kachica school in Kamuli.

Deze tweede Linking & Learning meeting staat in het teken van netwerken en uitwisselen mét elkaar ín Oeganda. De centrale thema’s zijn: Gemeenschapsparticipatie en Organisatieontwikkeling.

In memoriam Irene van Beekum

Een droevig bericht: Irene van Beekum is er niet meer!

In 1979 was Irene medeoprichter en jarenlang de drijvende kracht van Stichting Mirembe.

Persoonlijke, vriendschappelijke relaties en het vertrouwen in de kracht en goede intenties van de Oegandese partners waren altijd de basis van haar toewijding.
Onderwijs, vrouwen en meisjes konden op haar steun rekenen en zijn naar haar overtuiging de pijlers van een betere toekomst voor het hele land.
Met haar inzet heeft Irene voor veel van hen een levensgroot verschil gemaakt.

Op Hemelvaartsdag, 31 mei 2019, vierde Mirembe haar 40 jarig bestaan.
Een foto van die dag, op de Hallo Wereld manifestatie in Boxmeer, toont Irene enthousiast gesprekken aanknopend met voorbijgangers.
Zij straalt zoveel veel plezier uit!
Voor ’t laatst actievoerend voor haar stichting!

Op die dag ook, trad Irene uit het bestuur.
Haar gezondheid liet haar geen keus.

Zondag 29 mei nam zij, in het bijzijn van haar kinderen, definitief afscheid.
Irene, dank je voor alles!

In English to our Ugandan friends: In memory of Irene van Beekum

Irene van Beekum

Kascommissie: transparante boekhouding en lage overheadkosten

Raamsdonksveer, 29 december 2020.

De heren Jan Ghuijs en Cees Martens MBA, controleerden de financiële administratie en de jaarstukken van Stichting Mirembe. De controle beslaat de jaren 2017 t/m 2019.

Na hun minutieus onderzoek van de verslaglegging over deze drie jaar, complimenteerden zij de penningmeester met transparante administratie.
Met name de inzichtelijke verantwoording van de bestede gelden in de projecten oogstte lof.
Zij hebben geen onregelmatigheden geconstateerd.

De corona crisis brengt ook Kachica in Kamuli in de problemen

Scholen zijn gesloten, zaken zijn dicht, transport is stilgelegd, er ontstaan tekorten.

In het paasweekend, kwam van de Kachica school in Kamuli, een arm gebied tegen de grens met Tanzania, een verzoek om hulp om de leraren te kunnen doorbetalen en de meest kwetsbare kinderen en hun families te helpen met extra voeding.

Noodhulp
De kinderen moeten schoolmaaltijden missen. In dit gebied van vooral veehouders hebben de mensen weinig eigen landbouw-voorraad.  De prijzen van voedsel op de markt lopen hoog op door het stilliggend transport. Daardoor kan ook geen vee verhandeld worden. Veel mensen leven in een ‘hand – mond’ economie: de verdiensten van een dag werk gaan op aan eten.

Ontmoet Rose Muberalugo

Rose Muberalugo, nieuw in de Mirembe werkgroep

Rose Muberalugo is 37 jaar geleden geboren in Rwanda. Tijdens de genocide in 1994 kwamen veel van haar familieleden om. De rest raakte verspreid over de wereld. Rose kwam via het Rode Kruis in Nederland terecht. Een deel van haar familie vluchtte naar Oeganda en bouwde daar een nieuw bestaan op. Rose zoekt hen er regelmatig op.

Bevlogen vertelt Rose wat haar motiveert zich bij Mirembe aan te sluiten.