Categorie:  Weeskinderen

Hieronder ziet u ons nieuwsoverzicht in de categorie: Weeskinderen.
Lees hier alles over onze projecten en weeskinderen.

A winner is a dreamer who never gives up.
Author: Nelson Mandela

Bezoek aan St Francis Little Birds school

Mannya, Rakai district, 28 januari 2022.
De school was in volle gang na bijna twee jaar lockdown.

Kees Ebskamp, Sharifa Nabaweesi en Ivan Tomusange van Tusaidiane Uganda (TUL) bezoeken de school en vergaderen met de schoolleiding en het School Management Committee (SMC).

De school is weer begonnen met 120 nieuwe en 220 ‘oude’ leerlingen. Het schoolhoofd, Godfrey Mutaawe verwacht wel dat ervan die ‘oude’ leerlingen zich nog een aantal alsnog zal melden.

Onze Duitse partner St. Francis-Rakai-Initiative Marburg financierde twee maal Covid-19 noodhulp waardoor de leerkrachten toch salaris kregen en onderwijs bij leerlingen aan huis konden verzorgen. Daardoor zijn, in tegenstelling tot andere particuliere scholen in Oeganda, hier de meeste leerkrachten weer terug.
Twee door de overheid aangestelde leraren zijn vervangen en er is een nieuwe ICT trainer. In totaal zijn er 15 leerkrachten op een totaal van 21 stafleden.

De crisis op het platteland.

St Francis Little Birds Nursery and Primary School.

Mannya is een dorp in de landelijke regio Rakai. De St. Francis Little Birds Nursery and Primary School biedt onderwijs voor deze arme regio. De helft van de leerlingen zijn wezen of kwetsbare kinderen. De meesten komen uit pleeggezinnen, eenoudergezinnen en enkele ouderloze gezinnen onder de hoede van familie.
Ook deze school moet vanwege de corona crisis haar deuren sluiten.
Dit heeft grote gevolgen voor de gemeenschap. Niet alleen vanwege het onderwijs dat nu stil ligt, ook om het feit dat de kinderen de schoolmaaltijden moeten missen!

Kerstactie 2018 : de KACHICA school kan vooruit!

De kerstactie 2018 was een geweldig succes!

Alle acties, collectes en persoonlijke giften leverden totaal € 28.094 op!
Een prachtig resultaat! Hartelijk dank!
Mirembe vult het aan tot de benodigde € 30.664 zodat Wilde Ganzen na verhoging bijna 46.000 euro kan overmaken voor de verdere bouw van de school.
Ze kunnen nu flink doorpakken voor Kamuli Childcare Nursery and Primary School.
Voor 2019 waren de plannen heel ambitieus: men wilde in dat jaar de school grotendeels afbouwen.
Echter met de opbrengst van deze kerstactie kunnen nog niet alle nodige werkzaamheden worden voltooid.
In de loop van 2019 worden nog collectes gehouden en acties gevoerd om volgend jaar verder te kunnen afbouwen. Ook daarbij steunt Wilde Ganzen weer.

De ‘workshop’ van Ulrika is klaar!

Het ziet er prachtig uit. Trots staan de vrouwen voor hun nieuwe werkplaats.

Na het groene licht in februari hebben ze in korte tijd het gebouw voltooid.
Er moest nog veel gebeuren: plafonds en vloeren afmaken, muren pleisteren, glas zetten, elektra en sanitair aanleggen en het hele gebouw schilderen. Ook voor water opvang en een omheining is gezorgd.
Nu is het klaar.

003 a

In Fort Portal laten ze er geen gras over groeien.

Meteen na het ontvangen van het geld eind april zijn de mensen van Ulrika Women and Orphans Development Group begonnen.

Er moet ook nogal wat gebeuren om de workshop af te bouwen: plafonds maken, vloeren afstrijken, muren pleisteren, glas zetten, schilderen, elektra en sanitair aanleggen…
Het werk vordert snel, maar zijn ze nog niet helemaal klaar.
Ze willen zo snel mogelijk kunnen starten met het winkeltje, de cursussen en  verder trainen van de groepsleden zelf.

Met U kijken we uit naar hun volgende berichten.

Lees hier waarom ze na twee jaar eindelijk groen licht kregen.

Groen licht voor Ulrika

Fort Portal 31 januari 2018

Na twee jaar van stilstand, bezinning en reorganisatie kan de Ulrika Women and Orphans Development Group in Fort Portal de afbouw van hun werkplaats en winkel beginnen.

Een hoopvol bestuur en een vernieuwde organisatie verwelkomen Guus Verzellenberg.
Met Fr. Macarius Kabyogamu als adviseur en onder leiding van Kyalimpa Gervasi, de nieuwe voorzitter, is er sinds midden vorig jaar hard gewerkt. Met resultaat: een deskundiger bestuur en meer slagvaardige leiding die haalbare acties en plannen presenteren.