In Empowerment,Microkrediet,Nieuws,Onderwijs,St. Francis Little Birds School,Tusaidiane,Weeskinderen

Afstand en betrokkenheid

Afstand en betrokkenheid, helpen door los te laten

Ja, wij hier willen graag verder helpen, oplossingen suggereren, sturen en vertellen wat de mensen daar zouden kunnen doen.
En aan de Afrikaanse kant: een opmerking van een ‘witte’ is òf een opdracht, òf een aanbod om het over te nemen en waarschijnlijk te betalen…
Hoe geven we nu ruimte zonder hen helemaal los te laten?

De grote renovatie en nieuwbouw van de St. Francis Little Birds Nursery and Primary School in Mannya is voltooid. Nog enkele kleine werkzaamheden wachten op afronding.
Al meteen dient zich het dilemma aan van de volgende fase: zij moeten het nu zelf gaan doen.
Maar dat gaat dan in een ‘Afrikaans tempo’, en via ‘Afrikaanse besluitvorming’..

‘Geef de lokale besturen de ruimte om hun eigen beleid en dus ook hun eigen fouten te maken.’
‘Loslaten, makkelijk gezegd, maar wij maken ons zorgen over hoe het gaat.’

Dit was de rode draad op 7 juli jl. van onze bespreking van dit project in Marburg.
Wij, Kees Ebskamp van Tusaidiane, Annie Spierings en Guus Verzellenberg van Stichting Mirembe waren te gast bij Armin Hedwig en Thomas Komm, van St. Francis-Rakai Initiative, Marburg, onze Duitse partner.

Eigenbelang, dorpspolitiek, gebrek aan ervaring, gewoon onkunde en armoede vertroebelen ons beeld en dat van de lokale mensen. Voor ons hier komen afstand en cultuurverschillen daar nog bij.

Sharifa Nabaweesi, van Tusaidiane Uganda, is lid van het bestuur van de school en de lokale ontwikkelingsgroep.
Zij praat met individuele bestuursleden. Op de vergaderingen blijken deze daarna meer hun mannetje te staan dan verwacht. Patstellingen blijken toch te doorbreken.
Langs voor ons soms ondoorgrondelijke wegen gaat het dan weer vooruit.
De lokale ontwikkelingsgroep, Fralibi CBO, moet allerlei organisatorische perikelen toch zelf oplossen, bijgestaan door Sharifa.

Wij zijn het erover eens dat onze prioriteit vooral de zorg om de kwetsbare kinderen is.

Dat gebeurt In de eerste plaats door ondersteuning van de school en de schoolleiding op hun eigen verzoek.
Alle communicatie verloopt via onze trustee ter plaatse, Tusaidiane, in de persoon van Sharifa.
Zij kan Oegandese zijn naast de Oegandezen.
Namens ons, dat wel.

Zie ook voorgaande berichten:

Dancing in the rain en Passievruchten en meer.
Lees hier verder over dit project.