In Kawempe Youth Centre,Nieuws,Onderwijs,Overige,Toerisme

Buitenlandse gasten bezoeken Kawempe, Kampala.

Leven aan de rand van een zich snel ontwikkelende Afrikaanse  samenleving.

Via Kawempe Youth Center krijgen toeristen een kijkje in alledaags Afrika.
Het Centrum ligt in Kawempe, een dicht bevolkte, drukke wijk van Kampala waar sloppen, flatgebouwen en verkeer om ruimte strijden.
Een wijk die bruist. Winkeltjes, werkplaatsen, kraampjes, kroegen, straatventers , alcoholstokers, sekswerkers, bedelaars  en naast honden, koeien en maraboes, vooral heel veel kinderen.
In januari 2016 ben ik, Guus Verzellenberg, er op bezoek met een achttal toeristen en een week  later met twintig cursisten van Health Education, een nascholingsreis over gezondheidsadvisering aan reizigers.
Voor allen is het een bijzondere ervaring.

Midden op de markt lunchen we. Vrouwen die ieder een eigen potje koken vormen een coöperatie en drijven een gemeenschappelijk restaurant. Eten als avontuur.

De wandeling met medewerkers van KYC prikkelt alle zintuigen.
Door stegen waar families in één kamer wonen en mensen leven zonder veilig drinkwater en riolering. Waar uitbuiting, onveiligheid en analfabetisme hand in hand gaan.
Je ziet echter ook hoe hard mensen werken om uit de armoedespiraal te komen. Dit lijkt op sommige plaatsen ook te lukken: betere huizen, nieuwe winkeltjes en druk bezochte scholen.
Kawempe Youth Centrum draagt bij aan die ontwikkeling.
Er is een bibliotheek met een leeszaal en internet café. Zij hebben een mobile bibliotheek service die 26 scholen van boeken voorziet.
Onderwijzers en tienermoeders krijgen er les.
De KYC cursussen aan jonge ondernemers kregen brede aandacht waardoor het centrum nu in een nationaal netwerk is opgenomen voor het trainen van mensen die bedrijfjes willen starten.

Vooral ook functioneert het als een sociaal centrum waar schooljeugd en studenten in vakanties en vrije uren graag studeren en samenkomen. Kleuters en school drop-outs worden er opgevangen.  De ruimtes worden tussentijds gebruikt door mensen die sandalen en sieraden maken.
De dans, drama en muziek groep traint drie maal per week en bereikt langzamerhand een professionele niveau.

Onvergetelijke indrukken: het meeslepend optreden van de dansers, de gesprekken met de enthousiaste staf en de vrijwilligers van het centrum, de sloppen wijk, nieuwsgierige en leergierige kinderen.
Kawempe Youth Center zelf werkt hard aan de verbetering van haar mogelijkheden en kansen.
Stichting Mirembe steunt hen op het moeizaam traject naar financiële zelfstandigheid .

Lees  in Editie 23 van de KYC Nieuwsbrief wat Kawempe medewerkers schrijven  over ons bezoek.

Lees hier meer over dit ambitieuze project.