In Empowerment,Nieuws,Onderwijs,Schoolgeld,St. Francis Little Birds School,Tusaidiane,Weeskinderen

Dancing in the rain

De officiële opening van de St. Francis Little Birds Nursery & Primary School valt toch niet in het water.

15 april 2016, Mannya, Rakai. In de stromende regen verricht Dr. Blomeyer, de Duitse ambassadeur, de officiële opening van de gerenoveerde school.
Het hemelwater kan het enthousiasme van de dansende en zingende kinderen niet temperen.
Dank zij het nieuwe drainagesysteem wordt het toch geen modderbad. Het water wordt om de terrassen heengeleid en de dakgoten vullen de pas aangelegde ondergrondse watertank.

De scholieren staan onder het dak van de nieuwe open ‘dining hal’, tussen de kleuterklas en de moderne keuken met veilige, zuinige kookplaatsen.
Alle kinderen dragen nieuwe, lokaal gemaakte schoenen, gesponsord door een particuliere Duitse donor.
Slaapzalen voor de eindexamenklassen en de toiletgebouwen omzomen de zijkanten van het terrein.
De laagste kant wordt ingenomen door de lokalen voor de ’vocational training’. Hier krijgen schoolverlaters les in eenvoudige handvaardigheden als timmeren en kleermaken.

De vernieuwing van deze ‘wezen school ‘ maakt deel uit van een uitgebreid vijfjaren plan.
Dat behelst o.m. managementondersteuning voor de besturen van de school en de lokale ontwikkelingsorganisatie Fralibi, een microkrediet fonds voor de pleeggezinnen en de opzet van een schoolgeldfonds in beheer van de lokale organisatie. Twee jaar eerder werd de drinkwater voorziening in gebruik genomen.
Dit is een samenwerkingsproject van onze stichting Mirembe met het Duitse St. Francis – Rakai Initiative Marburg en de Nederlands – Oegandese organisatie Tusaidiane.
De Duitse overheid betaalde het grootste deel van de nieuwbouw.
Lees verder over de geschiedenis van deze school  en de ambitieuze dromen van de mensen van Fralibi, de lokale ontwikkelingsorganisatie.