Facts and figures (SMchwp)

Project nummer :

Naam project :

Contact persoon stichting Mirembe:

Categorie :

Partnerorganisatie donorkant :

Partnerorganisatie in Oeganda:

Naam contactpersoon Oeganda :

Uitvoerende partnerorganisatie in Oeganda:

Plaats, adres project :

Daughters of Charity St. Michael’s Children’s Home water project

Annie Spierings

wateronderwijs – weeskinderen

Tusaidiane Nederland

Daughters of Charity –  St. Michael Children’s Home

Fred Matovu

Tusaidiane Uganda Limited Foundation

Doel:

voorziening van schoon drinkwater voor de gemeenschap van de sloppenwijk van Gogonya en
voor St. Michael’s Home, de school die in deze wijk staat.

Tijdspad:

eenmalig

Datum aanvraag en start project:

08-03-2014

Datum afsluiting:

07-09-2014.

Begroot bedrag:

in Ushs: 30.359.600 en Euro’s: 9.200

Verdeling:

St. Michael eigen bijdrage: € 1.500,- = 16,3%
Stichting Mirembe: € 4.600,- = 50 %
Tusaidiane Uganda: € 3.100,- = 33,7%.

Drinkwaterproject.

Dit waterproject midden in de sloppenwijk Gogonya- Oost Nsambya voorziet de 60 kinderen en 12 stafleden van St. Michael’s Home ( school- weeshuis) van drinkwater.
Ook de bewoners in de omgeving worden van schoon water voorzien. Het aantal wijkbewoners groeit snel. Uiteindelijk kan het project bijdragen aan gezondheid en hygiëne van twee tot drie duizend mensen.
De vertegenwoordigers van de gemeenschap en de school hebben besloten tot een gezamenlijk project en stichtten een water comité. Hierin zitten vertegenwoordigers van de gemeenschap, de persoon verantwoordelijke voor de waterzuiveringsinstallatie, de beheerder van de school en de schoolverpleegkundige.

Op het terrein van St. Michael’s Home ligt een natuurlijke waterbron. Een twintig tot dertig gezinnen maakte al gebruik van dit vervuilde water.
In het dal bij de bron wordt het water opgevangen in een ondergrondse tank waarna het omhoog gepompt wordt naar opslagtanks op het terrein van St. Michael. Daar staat de installatie die het water zuivert. Beneden in het pomphuis is ook het tappunt voor drinkwater voor de wijkbewoners. De mensen moeten er nog aan wennen dat er voor het water betaald moet worden. Per jerrycan van 20 liter UGX 1000,-, ongeveer € 0,30. Het comité stelt de prijs vast.

Het geld dat nu binnen komt wordt gebruikt om de lening af te lossen voor de eigen bijdrage bij Stg.Tusaidiane. Na aftrek van onderhoudskosten komt het saldo in de kas van de school. Tusaidiane Uganda garandeert het de installatie en zorgt voor het periodieke onderhoud. Dit drinkwaterproject is tevens een belangrijke bindend element in de Gogonya gemeenschap.
Zie ook pdf. Installation Report St Michael Nsambya van Tusaidiane Uganda.

Sint Michael's Children's Home water project

Het verhaal

Smchwp-featuredSint Michael’s Children’s Home, Juli 2013

Een lange, warme en stoffige rit door de sloppenwijk Gogonya in de hoofdstad Kampala.
Ik kom aan bij het St. Michael’s Childeren’s Home.

Een enthousiast welkom van een groep kinderen en van Fred Matovu, maatschappelijk werker en beheerder van St. Michael ’s Home.