In Nieuws,Onderwijs,St. Francis Little Birds School,Tusaidiane,Weeskinderen

FRALIBI CDA en St. Francis school akkoord met reorganisatie

Gunstig tussentijds rapport van Tusaidiane

We vertelden in een voorgaand Nieuwsbericht dat de St. Francis Little Birds N&P School en de Fralibi ontwikkelgroep een problematische fase doormaken.
U kunt dat bericht hier teruglezen.
De conclusie was dat de Fralibi CDA, eigenaar van de school, aan het ‘crashen’ is en de school in haar ondergang dreigt mee te slepen.
Teveel zaken gingen verkeerd en te weinig werden initiatieven ondernomen om de situatie te verbeteren. De schoolgebouwen en het terrein werden niet volgens de afgesproken planning onderhouden en reparaties niet uitgevoerd.
De uitvoering van het actieplan 2017, dat o.m. inhoudt de renovatie van het oude schoolgebouw o.l.v Tusaidiane, werd op last van de donoren opgeschort.

Het Fralibi bestuur en de Schoolleiding daarop zijn akkoord gegaan met een splitsing van eigendommen en leiding.
De school wordt een zelfstandige organisatie, baas over haar eigen bezittingen en bronnen.
Deze reorganisatie zal haar beslag krijgen in het komend jaar.
Beide organisaties krijgen verdere begeleiding van Tusaidiane Uganda om op een gescheiden traject en op een eigen tempo door te groeien.

Tusaidiane rapporteert dat het schoolbestuur intussen de nodige reparaties en onderhoudswerkzaamheden heeft laten verrichten.
Een twintigtal ruiten zijn vervangen en alle goten en regenwaterafvoeren hersteld.
Ook de handwas faciliteiten bij de toiletten en slaapzaken zijn ingericht en verbeterd.
De meubels voor de lerarenkamer krijgen hun laatste vernislaag.
Met de ouders wordt afgesproken dat zij hun kinderen van nieuwe muskietennetten voorzien in het nieuwe schooljaar.

Nog een paar klussen zijn in uitvoering, maar met deze resultaten kan het groene licht gegeven worden om het actieplan 2017 te voltooien met de renovatie van het oude schoolgebouw.
Wij houden u op de hoogte.

Lees hier meer over de achtergronden van dit project.