In ,,,,,,

Mushanga Health Unit III en Mushanga Social Centre

Algemeen
In het heuvelachtig Ankole ligt het dorpje Mushanga, 40 km ten westen van Mbarara in zuidoost Oeganda. Het heeft naast het Sociaal Training Centre een Gezondheidscentrum, een kerk met pastorie en verschillende middelbare en lagere scholen.

De Health Unit begon als ‘dispensary’ in 1958 in een oud schoolgebouw als een eenvoudige kliniek met een Europese verpleegster die er dagelijks patiënten behandelde. In 1977 werd een uitgebreid basisgezondheidszorgprogramma opgezet met vaccinatie campagnes in twaalf dorpen, tot op 40 km buiten Mushanga. In Oeganda was juist mazelenvaccin op de markt gekomen. Dit was gedurende de ‘economische oorlog’ van Idi Amin. In deze jaren van schaarste ondersteunde Stichting Mirembe en Memisa de kliniek met materiële goederen waaronder verband en medicijnen.
Memisa bekostigde in 1998 en 1999 de renovatie en nieuwbouw van de dispensary.
De mooie kraamkliniek met 6 bedden, een opname mogelijkheid voor 30 patiënten en een laboratorium verwierf de kliniek de status van Health Unit III.
De leiding van de kliniek kwam in 1977 in handen van Polly Nyangoma, verpleegster, vroedvrouw en lid van de Graal.
In 2001 nam Regina Bashaasha de eindverantwoording over van het Gezondheidscentrum en het Sociaal centrum tot de terugkeer van Polly Nyangoma eind 2003. Polly volgde in een opleiding in Hospitaal Management aan Nkozi Universiteit.
In januari 2015 kwam Monica Tuhaisemukama als Clincal Officer naar Mushanga Health Unit om geleidelijk de verantwoording over te nemen van Polly Nyangoma.

Mushanga Health Unit: afdeling Training en Counseling
Van deze afdeling heeft sinds 1998 Angelica Nsiimenta de leiding. Zij is counselor en trainer van groepen. Van 2013 tot 2015 volgt Angelica een bachelor opleiding counseling aan Nkozi universiteit. Zij traint weeskinderen en hun pleegouders o.a. in omgaan met conflicten en het opzetten van inkomens genererende projecten. Schoolgeld voor deze weeskinderen komt van een Duitse organisatie Aktion Canchanabury.
Van 2002 tot en met 2005 ondersteunden o.a. Stichting Vronestein en Memisa een uitgebreid programma om lokale mensen op te leiden als trainer van dorpsgenoten in basisgezondheidszorg en als aids-counselors. Hieruit ontstond een actieve CBHC (community based health care) groep van ongeveer 40 leden die werken in de dorpen rondom Mushanga.
Angelica trof zogenaamde “Post-Test clubs” aan in de omringende dorpen met leden die positief getest waren op HIV. Deze grass-root groepen hebben een slechte levensverwachting door armoede, ongezond en onvoldoende eten en weinig kansen om hieruit te komen. Zij startte met het trainen van zeven groepen in het leiden van groepsprocessen, eenvoudig counselen en organische landbouw. Speciale aandacht krijgt het onderhoud van bananenplantages en de bestrijding van ‘wilt’ een verwoestende bacterieziekte die daarin heerst.
In 2013 zijn deze groepen ook getraind in het maken van kaarsen, vloeibare en vaste zeep. Het aantal groepen en bereikte mensen breidt uit. Lees verder hierover F&F project 7043

Mushanga Health Unit heeft voor de lopende kosten voldoende inkomen. Voor extra projecten doet de leiding incidenteel een beroep op Stichting Mirembe.
In 2008 vierde de Health Unit haar 50-jarig bestaan. Een feest, waarbij ook twee bestuursleden van Mirembe aanwezig waren.

Contactpersoon: Polly Nyangoma; Monica Tuhaisemukama

Mushanga HU 1
Mushanga Social Center
Het sociaal werk van Mushanga is in 1958 tegelijkertijd begonnen met het medische werk in hetzelfde oude schoolgebouw. Vrouwengroepen kregen les in hygiëne, voeding, landbouw en naaien.
In 1992 begon het bisdom Mbarara tegenover het Gezondheidscentrum aan de andere kant van de hoofdweg tussen Mbarara en Kasese, met de bouw van een nieuw Sociaal centrum. Het Nederlandse Cebemo sponsorde het. Na de afbouw trok het bisdom de leiding naar zich toe.

Dit tegen de zin van Cebemo die voorzien had dat Mrs. Mary Goretti Busharizi van de Graal de verantwoording zou krijgen. Het bisdom beschouwde het Sociaal centrum als een potentiele bron van inkomsten. Mismanagement had als gevolg dat in 1997 de leiding van het Sociaal Centrum door Mbarara Diocees alsnog overgedragen is aan Mrs. Busharizi en The Grail Uganda. De huidige directeur is Winfred Nyonyozi, afgestudeerd in Sociale Wetenschappen aan Makerere Universiteit.

Op een mooi omheind terrein liggen de klaslokalen, het woonhuis voor de staf, de gastenverblijven, een keuken en eetzaal. In 2007-2008 werd het centrum gerenoveerd en kwamen er nieuwe sanitaire voorzieningen en een biogas-installatie.  De accommodatie wordt ook verhuurd aan derden.
Stichting Mirembe betaalde voor de aanleg van verlichting op zonne-energie in het Sociaal Center. De kerstactie in 2008 hiervoor bracht het benodigde bedrag op. lees verder F&F 7141.

Het centrum organiseert veel trainingsprogramma’s in het Runyankore, de lokale taal. Zij leiden trainers op voor basale gezondheidszorg en aids-counseling
De zogenaamde DELTA training. (Development, Education, Leadership Training in Action)is voor leiders en leidsters van lokale en politieke groepen. Volgens het model ‘Training For Transformation’ gebeurt dat in vier cursussen van een week met tussentijds werken met de eigen groep, waarbij het geleerde in praktijk wordt gebracht. Lees verder F&F 7134

Over het algemeen heeft het Sociaal Centrum voldoende eigen inkomen, maar voor trainingsprogramma’s van vrijwilligers, die geen cursuskosten betalen, vraagt het centrum ondersteuning van buiten.

Contactpersoon:  Ms. Winfred Nyonyozi

Mirembe Projecten Health Unit
7131,
2004, fietsen voor trainers.
7132, 2005, nieuwe regenwatertanks voor stafhuis.
7133,
2000, vervanging computer; oude door blikseminslag onbruikbaar
7135, 2007, zonne-energie installatie voor Health Unit en stafhuizen.
7028, 2013, reparatie dak Hostel verpleegsters
7043,
2011, lopende training programma’s verschillende groepen.

Mirembe Projecten
Social Center

7130, 2004,  Aids Weduwen pilot project, verslag volgt nog
2010-2014 DELTA trainingsprogramma voor leiders/leidsters, samen met Impulsis.
7141 2008 – 2009. Zonne-energie Kerstproject 2008
7075,
2012-2014, microkrediet

Gerelateerd aan dit project :

Algemeen
In het heuvelachtig Ankole ligt het dorpje Mushanga, 40 km ten westen van Mbarara in zuidoost Oeganda. Het heeft naast het Gezondheidscentrum een Sociaal Training Centre, een kerk met pastorie en verschillende middelbare en lagere scholen.

Angelica Nsiimenta heeft sinds 1998 de leiding van de programma’s.
Deze richten zich vooral op armoede bestrijding en basisgezondheidszorg en preventie.

mushanga 7134 SC mushanga, delta cursusgroep aDe afdeling Training en Counseling van de Mushanga Health Unit organiseert diverse trainingen en opleidingen in de lokale taal, het Runyankore.

Lees meer facts and figures.

De Health Unit begon als ‘dispensary’ in 1958 in een oud schoolgebouw als een eenvoudige kliniek en is sindsdien meerdere malen gerenoveerd en gemoderniseerd.

mushanga sc stafHet sociaal werk van Mushanga is in 1958 tegelijkertijd begonnen met het medische werk in hetzelfde oude schoolgebouw. Na verschillende renovaties staat er nu verschillende gebouwen voor activiteiten.

mushanga, cursusgroep bDeze leiderschapstraining maakt gebruik het model ‘Training For Transformation’.

%d bloggers liken dit: