In jongeren,Kawempe Youth Centre,Nieuws,Onderwijs

Kawempe Youth Centre meer nodig dan ooit!

De scholen zijn eindelijk weer begonnen! Ook het KYC is weer open!

De Brassband komt weer iedere dinsdag en donderdag oefenen. Cursussen zijn herstart en van de internet faciliteiten wordt druk gebruik gemaakt.

‘Zoveel kinderen kunnen echter niet terug naar school en verwachten nu hulp van ons’, schrijft Esther Kyazike, die het centrum leidt.
‘Dit vraagt om nieuwe activiteiten. Vooral om de kinderen te ondersteunen met leren. De gemeenschap heeft naast boeken echter ook schoolgeld, uniformen en zoveel meer nodig’.

Ook melden zich meer scholen aan voor de mobiele bibliotheekservice. Dit, in combinatie met een vernieuwing van de officiële syllabus, vergt een nieuwe, grotere boekenvoorraad. Gelukkig helpt een Nederlandse stichting hen met een bijdrage van € 5000.

Het Youth Livelihood Program, dat jongeren traint in ICT gebruik, het starten van eigen bedrijfjes en hen o.m. leert omgaan met leningen, was stilgevallen door de lockdown. De samenwerking met lokale overheid en financiers is in deze aanpak een belangrijk aspect.
Dit, voor de bijna 200 ingeschreven, enthousiaste jongeren zo belangrijk project, is weer opgestart. Het is gefinancierd door KS Foundation in Nederland.

Gevolgen Coronacrisis
De gebeurtenissen van de afgelopen twee jaar hadden een enorme impact op het KYC.
Ondanks de formele sluiting bleven zij actief. De staf met een grote groep jongeren-vrijwilligers ondernam doorlopende voorlichtingsacties, hielp mensen waar zij konden en bewees het grote belang van het centrum voor de lokale gemeenschap.
Dankzij bijdragen van veel van onze trouwe donateurs kon het centrum de staf in dienst houden.
Maar ook stafleden werden ziek, verloren familieleden en sommigen vertrokken.
Het bestuur verloor twee van haar actieve leden.
Het grote, alles omvattende, businessplan moet door de veranderde sociale en economische situatie opnieuw geschreven worden. Het centrum omvormen in een sociale onderneming, waardoor ze toekomstbestendiger worden, blijft de grote uitdaging waar ze voor staan.
Stichting Mirembe zal samen met Wilde Ganzen hen hierin blijven steunen.

Het Kawempe Youth Centre is heel actief op Facebook. Volg ze ook!
Voorgaande berichten over KYC leest u hier.