In jongeren,Kawempe Youth Centre,Nieuws,Onderwijs,Straatkinderen

KYC betekent hoop en kansen voor alle leeftijden

Kawempe Youth Centre in Kampala (KYC) was weliswaar gesloten in de bijna twee jaar durende lockdown, maar de staf bleef met veel vrijwilligers actief en bewees in deze crisis haar grote belang voor de gemeenschap.
Na de lockdown uitte zich dat in een indrukwekkend aantal activiteiten.
Zij komen nog steeds mensen tekort, maar desondanks slagen zij erin, in samenwerking met lokale en internationale partners, nieuwe initiatieven te starten op tal van terreinen.
Van spelend leren met kleuters, voorlichting over voeding, hygiëne en opvoeding voor jonge ouders, muziekonderwijs, lessen in digitale vaardigheden, cursussen voor onderwijzers tot het begeleiden en trainen van jongeren naar financiële en sociale zelfstandigheid.

Op hun Facebookpagina doen ze daar regelmatig enthousiast verslag van.

Promoting learning among children through reading sessions is zo’n initiatief dat door enkele donoren via Mirembe is gefinancierd.
Leraren, ouders en getrainde vrijwilligers helpen op twee locaties in de wijk kinderen meer plezier te krijgen in lezen en leren. Ook vijf scholen doen mee in dat programma.
De nieuwe boeken en speelse educatieve materialen zijn een geweldige stimulans.

Het Youth Livelihood Project traint jongeren in ICT– en beroepsvaardigheden en introduceert hen bij kredietverstrekkers. Dit hoopgevend project is gefinancierd door KS Foundation.
Jongeren krijgen training in financiën en ‘life-skills’.
Tijdens een tweedaags ‘ jeugdkamp’ in november jl., dat focust op hun sociaal en emotioneel welzijn, zijn een vijftal groepen gevormd die dit jaar verder gaan in het verwerven van digitale vaardigeden en ondernemerschap. Dit om hun kansen te vergroten succesvolle en duurzame bedrijfjes te beginnen.
Ze zijn inmiddels al met veel meer dan de beoogde 175 deelnemers. Het doel is dat aan het eind van de training minimaal 70 van hen toegang hebben tot spaar-en kredietfaciliteiten bij een van de deelnemende banken.

KYC verloor de laatste twee jaar drie bestuursleden. Het vinden van nieuwe mensen in het bestuur en het vervullen van vacatures in de staf blijkt erg lastig.
We hopen toch binnenkort het herziene businessplan te ontvangen. Dit behelst een meerjarig traject naar een duurzame sociale onderneming en wordt na goedkeuring door Wilde Ganzen ondersteund.

Lees hier het vorige bericht over deze bijzondere organisatie.

Zie op #KawempeYouthCentre hun eigen verslagen.

Meer achtergrondinformatie over het Kawempe Youth Centrum vindt u hier.