In Nieuws,Vrouwen,Weeskinderen

Werkbezoek aan Ulrika

Van 21 tot 24 april j.l. bezoekt Irene van Beekum de Ulrika Women and Orphans Development Group  in Fort Portal.

Zij treft een wat ontredderde groep vrouwen aan.
Nog steeds leiden de misverstanden en communicatieperikelen met de mensen van Tusaidiane een eigen leven en voeden heftige emoties.
Dit vertroebelt het zicht op de overige problemen van Ulrika. De slechte communicatie binnen de eigen gelederen, de onduidelijke taakverdeling en een gebrekkige leiding worden nog maar gedeeltelijk onderkend.

Gesprekken

Irene spreekt met alle betrokkenen: Fidelis Banura, de centrale persoon in de organisatie, de verpleegkundige, de maatschappelijk werker, de penningmeester en alle overige bestuursleden. Ook de gewone leden van de vrouwengroep kunnen bij haar hun verhaal kwijt.
De positie van de bestuursvoorzitter is nog vacant.

Enige lichtpuntjes
In de gesprekken tonen allen zich heel vastbesloten om door te gaan.
De betrokkenheid bij de zorg voor de wezen blijkt onverminderd groot.
Fr. Macario Kabyobamu ondersteunt hen, priester in het bisdom Fort Portal en economisch onderlegd, heeft veel ervaring met het opzetten en begeleiden van projecten.
Hij zal hen helpen met het opnieuw uitwerken van het exploitatieplan voor de workshop en de kleine winkel. Ook zal hij de beheerders van de winkel en de werkplaats trainen.

Voorzichtig van start
In principe handhaven wij onze voorwaarden voor verdere ondersteuning: een goed businessmodel voor de winkel en een realistisch exploitatieplan voor de ‘werkplaats’ met daarnaast zakelijke scholing voor alle betrokkenen en een adequate administratie.
Wij benadrukken de noodzaak van een assistent naast Fidelis in dit complexe proces.
Tusaidiane zal geen begeleidende taken hebben, maar blijft de beheerder van de rekening van waaruit de lening verstrekt wordt.

Het gaat langzaam
Stap één is de bouw van de kleine winkel naast de werkplaats. Er zijn nog steeds een paar vragen die beantwoord moeten worden voordat de lening daarvoor kan worden verstrekt. Wij zijn overtuigd van hun oprechtheid en goede bedoelingen maar menen ook dat onze strikte houding nodig is om het risico van een herhaald debacle te beperken.

We houden u op de hoogte.

Lees hier meer over de achtergronden van dit project.