Facts & figures – Kawempe Youth Centre Bibliotheek

Project nummer :

Naam project :

Contact persoon stichting Mirembe:

Categorie :

Partnerorganisaties donorkant :

Partnerorganisatie in Oeganda:

Naam contactpersoon Oeganda :

Plaats, adres project :

Kawempe Youth Centre Bibliotheek

Carla van Thiel

onderwijs

Impulsis, Edukans,
Stichting Mi Corazon

Kawempe Youth Centre

Esther Kyazika

Kawempe, Kampala, Uganda

Korte beschrijving: Bibliotheek en documentatie centrum, uitbreiding naar kleuteronderwijs en aanvulling boeken bestand.

Stand van zaken einde 2015

Proscovia Kibuuka van Gaipronj Business Solutions sloot het formele begeleiding traject in het kader van verduurzaming (#7064) in juli 2015 af. Haar verslag is bij ons secretariaat op te vragen
Edukans betaalde mee aan dit intensieve traject.

Een nieuw algemeen bestuur is aangetreden. Dit stuurt Esther Kyazike aan en ondersteunt haar werk als dagelijks directeur. Het personeel heeft opnieuw moeten solliciteren en is weer aangenomen op goede taakomschrijvingen. Met de komst van een nieuwe administrateur is een ook nieuw boekhoud- en administratiesysteem geïmplementeerd.

Om aan de verhoogde eisen van deskundigheid en samenwerken te kunnen beantwoorden wordt de staf geschoold. Enkelen volgen individueel een aanvullende beroepsopleiding. Planmatig worden capaciteit en diensten verbeterd. Zo werkt het centrum aan uitbreiding van de mobiele bibliotheekservice naar de lagere scholen in de wijk; nu nog aan 18 scholen eind 2015 zijn het er 23; Het streven is minimaal 36 scholen. Onderwijzend personeel krijgt training o.m. in bibliotheekbeheer en documentatie op school.

De kernactiviteiten gaan intussen door: educatie voor schoolgaande kinderen, school drop-outs, studenten en volwassenen. Er wordt hard gewerkt, maar neemt niet weg dat het centrum nog een lange weg te gaan heeft naar solide financiële zelfstandigheid.
Tot januari 2013 ondersteunde Stichting Pearl of Africa een deel van de salarissen.

Mede door de bijdragen van Stichting Mi Corazon kan Stichting Mirembe de nodige continuïteit blijven bieden.

overzicht projecten KYC oktober 2015 voor website

Gerelateerd aan dit project :

KYC foto 2Korte beschrijving: Kawempe Youth Centre is met een bibliotheek en een internetcafé een belangrijke onderwijsvoorziening in de achterstandswijk Kawempe.

Sinds 2009 ondersteunt Stichting Mirembe samen met Impulsis dit jeugdcentrum.

Korte beschrijving:

Kleine restauratieve voorziening en winkeltje voor studenten en bezoekers van het centrum. Tevens inkomen genererend project.

Lees hier meer over de muziek-, dans en drama groep van Kawempe Youth Center.

• Lees hier het verslag van een recent bezoek aan Kawempe Youth Center.