In Nieuws,Toerisme

Ontmoeting met Oeganda

Met Mirembe op reis.

Samen met haar partner Jan en een groep vrienden maakt Anny Jordans kennis met Afrika.
Anny schreef ons haar indrukken:

‘Wat zijn we vriendelijk begroet door vele, vaak intens zwarte, bewoners van Oeganda!
Kleurrijke mensen in een verrassend groen land, die graag zingen en dansen en daar ook nog energie uit halen.

De natuur is overweldigend: vlinders en apen in bloeiende bomen; vogels, van de kleine bontgekleurde of zwart-witte ijsvogel tot de trotse kraanvogels en de grote maraboe, die je soms midden op de weg tegenkomt. En natuurlijk de grote zoogdieren. Nijlpaarden liggen in grote aantallen op en naast elkaar aan de oevers. Verderop zien we het fascinerende liefdesspel van twee olifanten. Een kudde nieuwsgierige buffels die ons aanstaren met hun snuiten dezelfde kant op. Dit in helder ochtendlicht of in de gloed van de ondergaande zon. Dit is Afrika.

We hebben ook verschillende projecten bezocht. Het gemeenschappelijk doel is het land en de mensen verder te ontwikkelen. Met een klein kapitaal worden ze vaak op weg geholpen. Daarna is het de bedoeling om op eigen kracht verder te gaan door de opbrengst weer opnieuw in zichzelf of het project te investeren. Dat gaat met vallen en opstaan.
De ene keer lukt dat ontzettend goed, bv. als je het verhaal hoort van de ooit op straat levende Fred Mugisha in Jinja . Hij is nu zover dat hij met een opleiding zichzelf kan bedruipen en vertelt aan ons, toeristen, over zijn leven. Of het inspirerend  voorbeeld van de verlamde Ben Namawa in Kawempe, Kampala, die nu zelf anderen opleidt om sandalen te maken.
Maar ook de tegenslagen: afzetproblemen van traditionele producten, zoals kralen van papier, omdat er teveel geproduceerd wordt. Of terugval als diegenen die het geheel moeten aansturen niet genoeg initiatieven ontplooien.

We hebben niet alleen maar in de auto gezeten.
Tweemaal verkenden we het land op de mountainbike. Op de zondag hoor je dan overal gezang uit de kerken of huizen waar mensen samen hun geloof vieren.
Met een boot naar de bron van de Nijl of varend op de meren van het Queen Elisabeth Park en op Lake Mbuto kan je de prachtige natuur van heel dichtbij bekijken.
Even indrukwekkend als inspannend waren de wandeltochten dwars over de Rwenzori Mountains of naar het Batwa volk bij lake Bunyonyi.
Deze verschillende manieren van reizen heeft ons een prachtig beeld gegeven van dit gevarieerde land en de mensen. Dat werd nog aangevuld met alle verhalen van onze lokale chauffeur, Paul.’

Anny Jordans, maart 2016

Ook op reis met Mirembe?
Informatie via ons contactformulier of via de site van Fairweggistan.

Buitenlandse gasten bezoeken Kawempe, Kampala
Dansen werkt.