In ,,,

Nkozi Hospital

Nkozi-oudeAutoclaaf

Oude autoclaaf

Nkozi Hospital krijgt een nieuwe autoclaaf.
De grote sterilisator van dit ziekenhuis was stuk.

Het apparaat deed al dienst in de tijd dat Toon Pijpers en Guus Verzellenberg er werkten, begin 70-er jaren, en is meer dan vijftig jaar oud! Reparatie was niet meer mogelijk.
Toon ’s bezoek in juni 2013 was aanleiding om hulp voor vervanging te vragen. Dit missieziekenhuis ligt precies op de evenaar, halverwege de weg van Kampala naar Masaka.

Het is de medische voorziening voor 26 dorpen, 2 eilanden en 4 kleine haventjes met in totaal een populatie van ruim 100.000 mensen. De bevolking is relatief arm en bestaat voornamelijk uit kleine landbouwers.
De hele streek heeft veel te lijden gehad van de oorlogen in 1979 en 1986. Ook het ziekenhuis bleef toen niet gespaard en werd geplunderd en beroofd.
Daarbij komt de Aids epidemie waardoor er een groot aantal eenoudergezinnen en wezen zijn.

Het ziekenhuis houdt de kosten voor de patiënten zo laag mogelijk en kan daardoor onvoldoende reserves opbouwen.
Nkozi Hospital is het belangrijkste medisch centrum van de streek. De chirurgen en gynaecologen verrichten er veel geplande- en spoed ingrepen.

De steriliteit van alle instrumenten en het operatiekamerlinnen is van de autoclaaf afhankelijk.
Nu moet het ziekenhuis elders laten steriliseren en veel wegwerpmateriaal gebruiken.
Stichting Mirembe kreeg € 7.500,- van een donor voor deze noodsituatie.
Dit was onvoldoende voor het totale bedrag van € 18.500,- .
Het ziekenhuis verhoogde toen in tweede instantie haar eigen bijdrage tot 30%.
Dankzij de generositeit van Cordaid, dat het aandeel van Stichting Mirembe verdubbelde tot € 15.000,-, kon de eigen bijdrage van Nkozi zelf beperkt worden tot € 3.500,-, bijna 20%.

De levertijd bleek langer dan verwacht, maar het apparaat is in juli 2014 geïnstalleerd.
Het moderne apparaat met een groter volume is ook zuiniger in het energieverbruik.

Facts and Figures Nkozi Hospital

Nkozi hospital

Nkozi-Nieuwe-autoclaaf-overdrachtOKDoel : het vervangen van de kapotte autoclaaf van het ziekenhuis. De bestaande autoclaaf was meer dan 50 jaar oud. Een autoclaaf is een toestel voor sterilisatie van instrumenten en ziekenhuislinnen.

Aard project: eenmalige bijdrage.

Datum aanvraag en start project: 24 mei 2013.

Datum afsluiting: augustus 2014