Categorie:  Overige

Kascommissie: transparante boekhouding en lage overheadkosten

Raamsdonksveer, 29 december 2020.

De heren Jan Ghuijs en Cees Martens MBA, controleerden de financiële administratie en de jaarstukken van Stichting Mirembe. De controle beslaat de jaren 2017 t/m 2019.

Na hun minutieus onderzoek van de verslaglegging over deze drie jaar, complimenteerden zij de penningmeester met transparante administratie.
Met name de inzichtelijke verantwoording van de bestede gelden in de projecten oogstte lof.
Zij hebben geen onregelmatigheden geconstateerd.

De corona crisis brengt ook Kachica in Kamuli in de problemen

Scholen zijn gesloten, zaken zijn dicht, transport is stilgelegd, er ontstaan tekorten.

In het paasweekend, kwam van de Kachica school in Kamuli, een arm gebied tegen de grens met Tanzania, een verzoek om hulp om de leraren te kunnen doorbetalen en de meest kwetsbare kinderen en hun families te helpen met extra voeding.

Noodhulp
De kinderen moeten schoolmaaltijden missen. In dit gebied van vooral veehouders hebben de mensen weinig eigen landbouw-voorraad.  De prijzen van voedsel op de markt lopen hoog op door het stilliggend transport. Daardoor kan ook geen vee verhandeld worden. Veel mensen leven in een ‘hand – mond’ economie: de verdiensten van een dag werk gaan op aan eten.

Ontmoet Rose Muberalugo

Rose Muberalugo, nieuw in de Mirembe werkgroep

Rose Muberalugo is 37 jaar geleden geboren in Rwanda. Tijdens de genocide in 1994 kwamen veel van haar familieleden om. De rest raakte verspreid over de wereld. Rose kwam via het Rode Kruis in Nederland terecht. Een deel van haar familie vluchtte naar Oeganda en bouwde daar een nieuw bestaan op. Rose zoekt hen er regelmatig op.

Bevlogen vertelt Rose wat haar motiveert zich bij Mirembe aan te sluiten.

Tusaidiane Uganda Ltd. ‘geafrikaniseerd’

Het management en eigendom van Tusaidiane Uganda Ltd. is volledig over gegaan in Oegandese handen.

Het bestuur o.l.v.  Kees Ebskamp besloot op 21 januari jl. alle eigendomsrechten over te dragen aan de Oegandese bestuursleden. Sharifa Nabaweesi krijgt de leiding van het management team.

Dit is de laatste stap in het proces van volledige ‘Oegandesering’ dat Kees Ebskamp, de oprichter en manager van Tusaidiane, al een tijd geleden had ingezet.

Hanny Friesen treedt uit het bestuur

Hanny Friesen

wil haar bestuurswerk voor Mirembe, in ieder geval voorlopig, beëindigen.
Zij blijft langer dan aanvankelijk  verwacht in Lilongwe, Malawi.
De afstand maakt het moeilijk om volledig betrokken te blijven bij Stichting Mirembe.
Wij zullen haar heldere, kritische blik missen.
Graag willen wij Hanny bedanken voor haar inzet en bijdragen aan Stichting Mirembe.

Kascommissie: 95% gaat naar de projecten!

‘Een opmerkelijk resultaat’

De externe kascommissie, bestaande uit de heren Gerard Dijkmans en Cees Martens, heeft op 28 juni de boeken en de balans per 31-12-2015 gecontroleerd en in orde bevonden.

Zij merkten op dat het totaal van bestuurskosten en algemene kosten slechts 5% van de bestedingen bedroeg. Dit betekent dat 95% van de bestedingen dat jaar direct aan de projecten in Oeganda ten goede kwam.

Zij complimenteren Stichting Mirembe met dit opmerkelijk laag kosten deel.

Lees hier het financieel jaarverslag 2015 en het rapport van de kascommissie.