Categorie:  Tusaidiane

Hieronder ziet u ons nieuwsoverzicht in de categorie: Tusaidiane.
Lees hier al onze nieuwsberichten over Tusaidiane.

Het Tusaidiane Boekenfonds: blije gezichten in corona tijd

Sharifa Nabaweesi en haar collega’s sturen een verslag over 2020

Het verslag laat zien hoe relatief kleine donaties veel kunnen bijdragen aan de onderwijs mogelijkheden en een oppepper betekenen voor de leraren, behandelaars en hun pupillen.

Tusaidiane Uganda kreeg verzoeken van leraren om te helpen de negatieve effecten van de schoolsluitingen op te vangen. Onderwijzers gaan van deur tot deur met lesmateriaal om hun leerlingen te helpen. Een tweetal scholen kregen, onder meer om dat mogelijk te maken, een printer.

De CHIDFEA -vrouwen weer aan de slag!

Ggaba, Kampala, 28 januari 2021, Lydia Matovu doet verslag

De situatie is nog verre van normaal. De beperkingen zijn wel verminderd, maar ook hier gelden nog alle Covid-19 regels in het openbaar leven.
Tijdens de totale lockdown verdreef het stijgende water van het Victoriameer veel mensen van hun huis en verwoestte de lokale markten. Het merendeel van de Chidfea-leden moest zowel verhuizen als hun zaken opnieuw opbouwen.

Hulp

Na de eerste hulpactie met voedsel en wat handgeld, heeft Stichting Mirembe in oktober het Chidfea mikrokredietfonds aangevuld. Tusaidiane Uganda organiseerde de noodhulp en adviseert de Chidfea leiding.

CHIDFEA krabbelt weer op

CHIDFEA is een, tot voor kort, succesvolle groep van 45 zelfstandige vrouwen, die een onderlinge steungroep vormen. Naast het krediet- en spaarfonds verzorgen zij trainingen, kinderopvang en counseling bij levensproblemen.
Dit voorjaar zijn ze dubbel getroffen: de lockdown door de covid-19 pandemie en het extreem hoog water van het Victoriameer. Allen verloren hun bron van inkomsten en het merendeel van de vrouwen ook hun bedrijfje, marktkraam en zelfs hun woning.

Covid-19 noodhulp voor Kachica in Rakai

Tijdsdruk

Half april 2020 berichtten het bestuur van de Kachica school (Kamuli Childcare Association) en de vrouwengroep van Kamuli  dat door de lockdown er voedsel tekorten waren.  Zie hier ons eerder bericht daarover.
Ze waren zelf al begonnen met het aanpakken van het voedselprobleem en deden nu een beroep op onze stichting.
Tusaidiane Uganda kon de inkoop vóórfinancieren.
Binnen twee weken kwam met organisatorische hulp van Sharifa van Tusaidiane de noodhulp op gang.

De corona crisis brengt ook Kachica in Kamuli in de problemen

Scholen zijn gesloten, zaken zijn dicht, transport is stilgelegd, er ontstaan tekorten.

In het paasweekend, kwam van de Kachica school in Kamuli, een arm gebied tegen de grens met Tanzania, een verzoek om hulp om de leraren te kunnen doorbetalen en de meest kwetsbare kinderen en hun families te helpen met extra voeding.

Noodhulp
De kinderen moeten schoolmaaltijden missen. In dit gebied van vooral veehouders hebben de mensen weinig eigen landbouw-voorraad.  De prijzen van voedsel op de markt lopen hoog op door het stilliggend transport. Daardoor kan ook geen vee verhandeld worden. Veel mensen leven in een ‘hand – mond’ economie: de verdiensten van een dag werk gaan op aan eten.

Seechild in de corona crisis

April 2020. In Uganda is een totale lockdown afgekondigd vanwege de corona pandemie.

Iedereen behoort in hun huis te blijven. Mensen mogen alleen naar buiten om boodschappen te doen op de markt en naar de bank te gaan. Er is een avondklok vanaf 19.00 uur waar streng op gecontroleerd wordt.

Seechild is een organisatie voor thuiszorg, opvang en scholing van meervoudig gehandicapte jeugd en jongvolwassenen in Oeganda. Zij werken vanuit het Bunamwaya Integrated Skills Training Centre, het BISTC, in Kampala. Voor het Seechild project heeft de lockdown verregaande consequenties.
Fred Matovu, oprichter en directeur, vertelt begin april over de situatie: