Categorie:  Tusaidiane

Hieronder ziet u ons nieuwsoverzicht in de categorie: Tusaidiane.
Lees hier al onze nieuwsberichten over Tusaidiane.

CHIDFEA krabbelt weer op

CHIDFEA is een, tot voor kort, succesvolle groep van 45 zelfstandige vrouwen, die een onderlinge steungroep vormen. Naast het krediet- en spaarfonds verzorgen zij trainingen, kinderopvang en counseling bij levensproblemen.
Dit voorjaar zijn ze dubbel getroffen: de lockdown door de covid-19 pandemie en het extreem hoog water van het Victoriameer. Allen verloren hun bron van inkomsten en het merendeel van de vrouwen ook hun bedrijfje, markraam en zelfs hun woning.

Covid-19 noodhulp voor Kachica in Rakai

Tijdsdruk

Half april 2020 berichtten het bestuur van de Kachica school (Kamuli Childcare Association) en de vrouwengroep van Kamuli  dat door de lockdown er voedsel tekorten waren.  Zie hier ons eerder bericht daarover.
Ze waren zelf al begonnen met het aanpakken van het voedselprobleem en deden nu een beroep op onze stichting.
Tusaidiane Uganda kon de inkoop vóórfinancieren.
Binnen twee weken kwam met organisatorische hulp van Sharifa van Tusaidiane de noodhulp op gang.

De corona crisis brengt ook Kachica in Kamuli in de problemen

Scholen zijn gesloten, zaken zijn dicht, transport is stilgelegd, er ontstaan tekorten.

In het paasweekend, kwam van de Kachica school in Kamuli, een arm gebied tegen de grens met Tanzania, een verzoek om hulp om de leraren te kunnen doorbetalen en de meest kwetsbare kinderen en hun families te helpen met extra voeding.

Noodhulp
De kinderen moeten schoolmaaltijden missen. In dit gebied van vooral veehouders hebben de mensen weinig eigen landbouw-voorraad.  De prijzen van voedsel op de markt lopen hoog op door het stilliggend transport. Daardoor kan ook geen vee verhandeld worden. Veel mensen leven in een ‘hand – mond’ economie: de verdiensten van een dag werk gaan op aan eten.

Seechild in de corona crisis

In Uganda is een totale lockdown afgekondigd vanwege de corona pandemie.

Iedereen behoort in hun huis te blijven. Mensen mogen alleen naar buiten om boodschappen te doen op de markt en naar de bank te gaan. Er is een avondklok vanaf 19.00 uur waar streng op gecontroleerd wordt.

Seechild is een organisatie voor thuiszorg, opvang en scholing van meervoudig gehandicapte jeugd en jongvolwassenen in Oeganda. Zij werken vanuit het Bunamwaya Integrated Skills Training Centre, het BISTC, in Kampala. Voor het Seechild project heeft de lockdown verregaande consequenties.
Fred Matovu, oprichter en directeur, vertelt over de situatie.

De crisis op het platteland.

St Francis Little Birds Nursery and Primary School.

Mannya is een dorp in de landelijke regio Rakai. De St. Francis Little Birds Nursery and Primary School biedt onderwijs voor deze arme regio. De helft van de leerlingen zijn wezen of kwetsbare kinderen. De meesten komen uit pleeggezinnen, eenoudergezinnen en enkele ouderloze gezinnen onder de hoede van familie.
Ook deze school moet vanwege de corona crisis haar deuren sluiten.
Dit heeft grote gevolgen voor de gemeenschap. Niet alleen vanwege het onderwijs dat nu stil ligt, ook om het feit dat de kinderen de schoolmaaltijden moeten missen!

Nieuwe uniformen voor Kachica

Kamuli, 30 december 2019.
Rose Muberalugo bezoekt Kamuli Childcare Nursery and Primary School

Ik ga een belofte inlossen, die ik bij m’n vorig bezoek deed aan de ouders van groep zes: nieuwe uniformen voor die snel groeiende zesdeklassers. Een gift van de NH. Gemeente Heumen en de KBO Malden.
Sharifa en ik vertrekken al vroeg uit Kampala en worden tegen de middag ontvangen in het huis van Mr. Kalanzi, het schoolhoofd en zijn vrouw Josephine, onderwijzeres en voorzitter van de vrouwengroep’.

Mr. Kalanzi geeft een rondleiding, trots op alles wat al met hulp van de sponsors is bereikt.
De school groeit snel. Elke dag meldt zich wel een nieuwe leerling.