Categorie:  Tusaidiane

Hieronder ziet u ons nieuwsoverzicht in de categorie: Tusaidiane.
Lees hier al onze nieuwsberichten over Tusaidiane.

Seechild Jaarverslag 2022

Kampala, 31 januari 2023. Fred Matovu stuurt het jaarverslag 2022, waarin hij met trots ook de opening aankondigt van een tweede centrum in Mpigi, 60 km van Kampala.

Het Seechild rehabilitatie project in Bunamwaya, Kampala, loopt inmiddels ruim 5 jaar.
SEECHILD, voluit Sustainable Effective Empowerment of Children with Disabilities, is een onafhankelijke organisatie voor ouderbegeleiding en zorg in de thuissituatie van gehandicapte kinderen.
Op het Bunamwaya Integrated Day Skills Training Centre (BISTC) worden scholingsprogramma’s gegeven aan kinderen en jongeren met lichamelijk en geestelijke beperkingen. Kinderen met beperkingen zijn in een arme, kinderrijke omgeving letterlijk de laatsten, voor wiens ontwikkeling en zelfstandigheid aandacht en geld is. Een plaatselijk initiatief zoals Seechild, dat Mirembe financieel ondersteunt, beantwoordt dan ook aan een enorme behoefte.

Seechild opent het tweede centrum in Mpigi

Mpigi, Oeganda, 11 Februari 2023

Op 60 km van Kampala is Seechild een tweede vestiging begonnen: Mpigi Integrated Training Centre (MISTC).
Op vrijdag 11 februari jl. is het instituut feestelijk geopend.
Driehonderd gasten, waaronder natuurlijk kerkelijke en wereldlijke hoogwaardigheidsbekleders, volgen een plechtige eucharistie viering waarna het centrum ingezegend is.
Na veel toespraken en optredens van pupillen van Seechild volgt de officiële opening.

Kees Ebskamp, van Tusaidiane Trust, vertegenwoordigt de Europese donoren.
Uiteraard worden de feestelijkheden afgesloten met een uitgebreide, traditionele lunch.

Tusaidiane Uganda LTD in problemen

6 December 2022
Tusaidiane Uganda Ltd. is de voorkeurspartner van Stichting Mirembe.
In het najaar van 2022 rezen er tegen een van de senior medewerkers ernstige verdenkingen van corruptie. Wij zagen ons toen genoodzaakt de samenwerking met TUL te bevriezen.

Voor Stichting Mirembe treedt Tusaidiane Uganda Ltd. (TUL) al tien jaar op als installateur van drinkwater- en zonne-energie-installaties, uitvoerder van bouw- en renovatieprojecten, coach en trainer van lokale besturen en als adviseur en trustee in financiële  zaken.
In de jaren dat Mirembe en TUL samenwerkten  groeide onze waardering. Zij weten een zakelijke, doelgerichte aanpak en accurate en transparante verslaglegging te combineren met een persoonlijke coaching en leiding geven op grass-root niveau.

De verdenkingen van corruptie en de daarmee gepaard gaande intimidaties waren onthutsend voor alle betrokkenen.

Schermafbeelding Tusaidiane a

Rehabilitatie Programma Seechild start nieuwe groep

Boze geesten, vloeken en hekserij zitten erachter!

Die overtuiging draagt bij aan de marginalisering van mensen met een geestelijke beperking in de Oegandese samenleving.

De grote, soms dramatische successen van de eerste groep deelnemers aan het revalidatieprogramma in 2018 zorgden voor een overweldigend aantal nieuwe aanmeldingen bij Seechild in Kampala.
De staf van Seechild wilde in 2022 een volgende groep van 15 tot 20 jongvolwassenen beginnen. Daarvoor was € 5000 nodig.

Dankzij veel kleinere en één grote aanvullende donatie van een sponsor kon de groep in de zomer van 2022 daadwerkelijk van start gaan!
HEEL VEEL DANK aan de ruimhartige gevers!

CHIDFEA naai- en handwerkproject, resultaat van de vorige kerstactie!

Op 11 april 2022 zijn de lessen voor de eerste groep begonnen!

Ze hebben er lang naar uitgekeken.
De vrouwen zijn heel blij om nu samen met hun oudere kinderen naailessen te krijgen.
Het stelt hen in staat om een financiële reserve op te bouwen voor hun gezinnen en ook voor de Chidfea-groep zelf. Het maakt hen en de vrouwengroep, bij toekomstige problemen veel minder kwetsbaar en afhankelijk van hulp van buiten.
Bij een volgende crisis kunnen ze  op naaien en handwerken terugvallen. Tijdens een eventuele  lockdown kunnen ze thuis werken.
De oudere kinderen zitten werkeloos thuis omdat veel scholen gesloten blijven, of omdat er te weinig inkomen voor schoolgeld is.
Nu kunnen ze een vak leren waar veel vraag naar is.

Bezoek aan St Francis Little Birds school

Mannya, Rakai district, 28 januari 2022.
De school was in volle gang na bijna twee jaar lockdown.

Kees Ebskamp, Sharifa Nabaweesi en Ivan Tomusange van Tusaidiane Uganda (TUL) bezoeken de school en vergaderen met de schoolleiding en het School Management Committee (SMC).

De school is weer begonnen met 120 nieuwe en 220 ‘oude’ leerlingen. Het schoolhoofd, Godfrey Mutaawe verwacht wel dat ervan die ‘oude’ leerlingen zich nog een aantal alsnog zal melden.

Onze Duitse partner St. Francis-Rakai-Initiative Marburg financierde twee maal Covid-19 noodhulp waardoor de leerkrachten toch salaris kregen en onderwijs bij leerlingen aan huis konden verzorgen. Daardoor zijn, in tegenstelling tot andere particuliere scholen in Oeganda, hier de meeste leerkrachten weer terug.
Twee door de overheid aangestelde leraren zijn vervangen en er is een nieuwe ICT trainer. In totaal zijn er 15 leerkrachten op een totaal van 21 stafleden.