Mushanga Health Unit

Vervolg ontwikkeling Healt Unit

De Health Unit begon als ‘dispensary’ in 1958 in een oud schoolgebouw als een eenvoudige kliniek met een Europese verpleegster die er dagelijks patiënten behandelde. In 1977 werd een uitgebreid basisgezondheidszorgprogramma opgezet met vaccinatie campagnes in twaalf dorpen, tot op 40 km buiten Mushanga. In Oeganda was juist mazelenvaccin op de markt gekomen. Dit was gedurende de ‘economische oorlog’ van Idi Amin. In deze jaren van schaarste ondersteunde Stichting Mirembe en Memisa de kliniek met materiële goederen waaronder verband en medicijnen.

De leiding van de kliniek kwam in 1977 in handen van Polly Nyangoma, verpleegster, vroedvrouw en lid van de Graal. Memisa bekostigde in 1998 en 1999 de renovatie en nieuwbouw van de dispensary.

In 2001 nam Regina Bashaasha de eindverantwoording over van het Gezondheidscentrum en het Sociaal centrum tot de terugkeer van Polly Nyangoma eind 2003. Polly volgde in een opleiding in Hospitaal Management aan Nkozi Universiteit.
In januari 2015 kwam Monica Tuhaisemukama als Clincal Officer naar Mushanga Health Unit om geleidelijk de verantwoording over te nemen van Polly Nyangoma.

Mushanga Health Unit: afdeling Training en Counseling
Van deze afdeling heeft sinds 1998 Angelica Nsiimenta de leiding. Zij is counselor en trainer van groepen. Van 2013 tot 2015 volgt Angelica een bachelor opleiding counseling aan Nkozi universiteit. Zij traint weeskinderen en hun pleegouders o.a. in omgaan met conflicten en het opzetten van inkomens genererende projecten. Schoolgeld voor deze weeskinderen komt van een Duitse organisatie Aktion Canchanabury.
Van 2002 tot en met 2005 ondersteunden o.a. Stichting Vronestein en Memisa een uitgebreid programma om lokale mensen op te leiden als trainer van dorpsgenoten in basisgezondheidszorg en als aids-counselors. Hieruit ontstond een actieve CBHC (community based health care) groep van ongeveer 40 leden die werken in de dorpen rondom Mushanga.

Mushanga HU  1

Angelica trof zogenaamde “Post-Test clubs” aan in de omringende dorpen met leden die positief getest waren op HIV. Deze grass-root groepen hebben een slechte levensverwachting door armoede, ongezond en onvoldoende eten en weinig kansen om hieruit te komen. Zij startte met het trainen van zeven groepen in het leiden van groepsprocessen, eenvoudig counselen en organische landbouw. Speciale aandacht krijgt het onderhoud van bananenplantages en de bestrijding van ‘wilt’ een verwoestende bacterieziekte die daarin heerst.
In 2013 zijn deze groepen ook getraind in het maken van kaarsen, vloeibare en vaste zeep. Het aantal groepen en bereikte mensen breidt uit. Lees verder hierover F&F project 7043

Mushanga Health Unit heeft voor de lopende kosten voldoende inkomen. Voor extra projecten doet de leiding incidenteel een beroep op Stichting Mirembe.
In 2008 vierde de Health Unit haar 50-jarig bestaan. Een feest, waarbij ook twee bestuursleden van Mirembe aanwezig waren.

Contactpersoon: Polly Nyangoma; Monica Tuhaisemukama

Mirembe Projecten Health Unit

7133, 2020, Covid-19 noodhulp: Mushanga Health Centre en Nakasojjo Health Centre kregen ieder twee infrarood thermometers
7028, 2013, reparatie dak Hostel verpleegsters
7043, 2011, lopende training programma’s verschillende groepen.
7135, 2007, zonne-energie installatie voor Health Unit en stafhuizen.
7132, 2005, nieuwe regenwatertanks voor stafhuis.
7131, 2004, fietsen voor trainers.
7133,
2000, vervanging computer; oude door blikseminslag onbruikbaar