In ,,,,

Sint Michael’s children’s home water project

Water.. van levensbelang!
School en buurt beheren samen een drinkwatervoorziening .

Sint Michael’s Children’s Home, Juli 2013

Een lange, warme en stoffige rit door de sloppenwijk Gogonya in de hoofdstad Kampala. Ik kom aan bij het St. Michael’s Childeren’s Home. Een enthousiast welkom van een groep kinderen en van Fred Matovu, maatschappelijk werker en beheerder van St. Michael ’s Home.

Of ik wat wil drinken? Graag! Er wordt direct een grote fles water gebracht en een glas. De kinderen om me heen kijken toe. Een fles water is alleen voor het bezoek.
Zo komt het gesprek op de watervoorziening van deze school- annex weeshuis.

St Michael’s Children’s Home.

De rondgang over het schoolterrein leidt tot de bron in het dal die de school en de omgeving van water voorziet. Vrouwen en kinderen lopen af en aan. Ook dieren komen er drinken. Het water is vervuild.
Fred, de beheerder van de school met 70 leerlingen en 12 leerkrachten verzucht: ‘Hadden we maar schoon drinkwater want de kosten van het National Water Board zijn hoog. En ook dat water moet nog gekookt en gefilterd worden. Wel noodzakelijk, maar in de dagelijkse realiteit bewerkelijk en niet altijd haalbaar’.
We bezoeken Fred Matovu met Kees Ebskamp en Sharifa Nabaweesi van Stichting Tusaidiane Uganda. Zij hebben veel expertise van waterzuivering en zonne-energie.

Er worden plannen gesmeed! De omliggende gemeenschap wordt ingeschakeld. Met de bewoners en de plaatselijke autoriteiten is overleg. Iedereen raakt enthousiast en wil bijdragen aan het project! Er komt een buurtcomité zodat de school en de wijkbewoners samen verantwoordelijk zijn en zorg dragen voor de veiligheid en het onderhoud van de waterinstallatie. Mirembe én Tusaidiane dragen bij.

Dan gaat het snel. In een paar maanden tijd is dit waterproject voor de school en de omgeving gerealiseerd. De bouw gaat in duidelijke fasen. Telkens nadat de school en de buurt hun eigen bijdrage storten volgt een nieuw stuk. Het water wordt uit het dal omhoog gepompt naar de school waar twee tanks zijn geplaatst en een zuiveringsinstallatie is gebouwd. Deze staat veilig in een van de gebouwen van de school. Er is nu veilig drinkwater voor de school en de buurtgemeenschap. De kleine vergoeding die buurtbewoners betalen zijn voor de onderhoudskosten van het project .

Kosten: € 9.200,- bijeengebracht door de betrokken inzet van zowel de lokale gemeenschap, Stichting Mirembe en Tusaidiane Uganda. Het comité van buurtbewoners en de school is eigenaar van het project. Regelmatig onderhoud en een jaarlijkse controle wordt door Tusaidiane Uganda gegarandeerd voor 10 jaar.

Iedereen is BLIJ!

Water is en blijft van levensbelang!

Zie ook Installation Report St Michael Nsambya van Tusaidiane Uganda.

Gerelateerd aan dit project :

F&F - Sint Michael’s children's home water project

Fact & Figures – Sint Michael’s children’s home water project

Smchwp-1Korte beschrijving:

voorziening van schoon drinkwater voor de gemeenschap van de sloppenwijk van Gogonya en voor St. Michael’s Home, de school die in deze wijk staat.

De organisatie: Daugthers of Charity

DoCH catering 4Korte beschrijving:

Deze congregatie van religieuze vrouwen heeft haar oorsprong in Amerika. Imelda Nalmulwanga ( 1938-2009)stichtte in 1972 de Daughters of Charity in Oeganda.