In ,,,,,

Daugthers of Charity

Deze congregatie van religieuze vrouwen heeft haar oorsprong in Amerika. Imelda Nalmulwanga ( 1938-2009)stichtte in 1972 de Daughters of Charity in Oeganda. Haar naam veranderde zij in zuster Rosa Mystica Muyinza.

Doch graf Sr Rosa Mystic

Zij studeerde  maatschappelijk werk en had een bachelor in drama, muziek en dans. Haar zorg voor kwetsbare kinderen en vrouwen die getroffen waren door oorlog, armoede en Aids bezorgde haar  de bijnaam Moeder Teresa van Oeganda. Met buitenlandse hulp  richtte Zr. Rosa Mystica twee  weeshuizen op  in Kampala, Kiwanga Charity Home en St. Michael’s Children’s Home, en een  internaat met basisschool in Rakai.

Zij werkte samen met de organisatie Children of Uganda, die drama, muziek en dans bevordert. Ook de organisatie Uganda Trust ondersteunende haar in het verleden. Na haar overlijden in 2009 stopte deze hulp en nam het aartsbisdom de zorg voor deze huizen over.

Kiwanga Charity Home moest de school en het weeshuis sluiten door gebrek aan geld en een veranderde visie op de zorg voor weeskinderen . Het beleid van de regering is erop gericht weeshuizen te sluiten en deze kinderen op te laten groeien in een natuurlijke omgeving als een gezin.

DoCh catering 2Het aartsbisdom heeft nu plannen om in dit grote complex een vakschool voor jongeren met een lichamelijke  beperking te stichten. Er moeten beroepsopleidingen komen om de jongeren weg te helpen zelfstandig een  toekomst op te bouwen. St. Mirembe bemiddelt in contacten met het Liliane Fonds in Nederland dat ook een dependance heeft in Kampala. Het geheel is in nog in een moeizame beginfase.

Op dit terrein staat ook het Philips House, een tehuis voor volwassenen met een lichamelijke en geestelijke handicap. Het wordt met veel moeite open gehouden. Zie ook Organic pig production for Kiwanga Philips House (project 7057).

St. Michael’s Orphanage, dit weeshuis ligt in Gogonya ,een sloppenwijk in Nsambya, Kampala. De kinderen uit dit weeshuis gaan naar een eigen basis- of middelbare school. In hun vrije tijd werken zij mee in diverse inkomen genererende projecten.  Zie ook  het drinkwaterproject 7029, dat samen met de bewoners van de wijk Gogonya  in 2014 werd voltooid

Project  7042 –cateringproject. Inkomen genererend project. In 2010 betaalde Stg. Mirembe € 6000 als bijdrage voor partytenten en cateringmateriaal.  In 2013 is een aanvulling betaald van € 3600. Verhuur van partytenten en de catering bij o.a. bruiloften en begrafenissen vormen een goede bron van inkomsten.

DoCH catering 4

Juli 2014 blijkt dat ook dit weeshuis moet gaan sluiten in 2015 als gevolg van het veranderde regeringsbeleid. Alleen in de vakantiemaanden zal het nog als weeshuis fungeren voor weeskinderen zonder opvang.

Het aartsbisdom heeft besloten om er een Daycare and Nursery School , een dagopvang voor jonge kinderen, in te vestigen. Bij de start heeft Stichting Mirembe  voor meubilair en speeltoestellen  bijgedragen . Lees hier verder over dit project.

Fred Matovu is beheerder  van de drie tehuizen. Wij kennen hem via de orde van Witte Paters.  Met zijn kleine team heeft deze maatschappelijk werker meer dan een volle baan aan alle veranderingen.
Na veel voorbereiding startte hij in februari 2016 met het Kiwanga Integrated Skills Training Centre. Dit is gevestigd in een voormalig weeshuis en schoolgebouw uit de tijd van Zr. Rose Muyinza.
Lees hier over de officiële opening in mei van dat jaar en hier over de situatie na het eerste halve jaar.

smnadsNursery day 1b

Gerelateerd aan dit project :

Sint Michael’s Children’s home water project

Veilig drinkwater!

Korte beschrijving:

Voorziening van schoon drinkwater voor de gemeenschap van de sloppenwijk van Gogonya en voor St. Michael’s Home, de school die in deze wijk staat.

St. Michael Daycare and Nursery School

smnadsNursery day 1bKorte beschrijving:

St. Michael’s Children’s  Home  wordt  St. Michael Daycare and Nursery school. Het weeshuis gaat eind 2014 sluiten. Stichting Mirembe ondersteunt met € 2.300 de aanpassingen voor de nieuwe bestemming.

Philips house – Organic Pig production

500 stallen in aanlegKorte beschrijving:

Het Philips House biedt onderdak aan 12 volwassen bewoners met een zware lichamelijk en soms geestelijke handicap en aan 11 jonge mannen. Zij hebben geen familie of verdere verwanten.