Categorie:  Kawempe Youth Centre

Nieuwe impuls voor het Kawempe Youth Centre

Dankzij veel vrijwilligers en haar uitgebreide netwerk bruist het KYC van activiteiten.

Het Centrum heeft echter maar drie betaalde medewerkers, die het vuur uit hun teenslippers lopen.
De dagelijkse beslommeringen van dit drukke centrum slokken al hun tijd en energie op. Ook de bestuurlijke capaciteit schoot de afgelopen jaren te kort om als sociale onderneming levensvatbare plannen te maken voor een steviger financiële basis en die veranderingen door te voeren.

Er gloort echter hoop!

Kawempe Youth Centre bruist

Joan, een 20 jarige muzikante uit Kawempe vertelt enthousiast:

‘Brass for Africa heeft een inspirerende jonge dame van mij gemaakt, want zoveel meisjes zien mij nu en denken: als dat meisje het kan, dan kan ik het ook!’
Kijk hoe zij vol zelfvertrouwen optreedt in dit filmpje.

Trots is Esther Kyazike, de directeur van KYC, op haar en op het succesvolle Brass for Africa jeugdorkest van KYC. Zeven van zijn leden zijn in 2023 geselecteerd voor de internationale All Stars Band van de koepelorganisatie. Bovendien dingt het orkest van KYC mee naar de platina status voor bands in Afrika.
Nog trotser is Esther op de grote betekenis die dit jeugdorkest heeft voor zoveel jongeren uit de sloppenwijk Kawempe. Zij ontwikkelen zich in het samen optreden en muziek studeren, en ondersteunen elkaar in de uitdagingen van het dagelijks leven (velen zijn wees). Bovendien levert het samen optreden inkomen op, waarmee ze hun opleiding kunnen financieren. Zo vergroten zij hun kansen voor en vertrouwen in de toekomst.

Succes story van Monica Kirabo .

Steeds meer jongeren vinden bij Kawempe Youth Centre een opstap naar een eigen bedrijfje.

Monica Kirabo doet in dit filmpje haar verhaal.
Esther Kyazike, KYC’s directeur, vertelt over haar:

“Monica is één van de jonge vrouwen in Kawempe die profiteerden van het Youth Livelihood Project. Ze nam deel aan trainingen in financieel management, ondernemerschap en ICT-vaardigheden.
Ook aan het jeugdkamp, waarin jongeren worden aangemoedigd een bedrijfje te starten en te beheren, nam zij deel. Ze sloot zich aan bij één van de spaargroepen voor jonge vrouwen die uit dit project voortkomen. Via deze groep kreeg ze toegang tot een kredietmogelijkheid. Monica produceert en verkoopt nu vloeibare zeep. Zo kan zij nu haar gezin onderhouden.”

Kawempe Youth Centre helpt jongeren naar werk

‘Het Youth Livelihood Project dat KYC enkele jaren draait, werpt zijn vruchten af’.

‘KYC is nu echt een serieuze speler in het steunen van de jeugd om in het eigen levensonderhoud te voorzien’, vertelt Esther Kyazike, directeur van Kawempe Youth Centre.

Bruisend centrum
Kawempe Youth Centre (KYC) startte 24 jaar geleden als bibliotheek voor jeugd en onderwijs. Sindsdien is het uitgegroeid tot bruisend jeugdcentrum waar naast boeken veel anders is te krijgen. Jongeren studeren er, kinderen spelen, de dansgroep danst, de brassband treedt regelmatig op en menig jongere surft in KYC’s internetcafé of volgt een ICT training. Jonge moeders bezoeken het ‘consultatiebureau’. Bijeenkomsten voor tienermeisjes en andere groepen worden druk bezocht.

KYC betekent hoop en kansen voor alle leeftijden

Kawempe Youth Centre in Kampala (KYC) was weliswaar gesloten in de bijna twee jaar durende lockdown, maar de staf bleef met veel vrijwilligers actief en bewees in deze crisis haar grote belang voor de gemeenschap.
Na de lockdown uitte zich dat in een indrukwekkend aantal activiteiten.
Zij komen nog steeds mensen tekort, maar desondanks slagen zij erin, in samenwerking met lokale en internationale partners, nieuwe initiatieven te starten op tal van terreinen.
Van spelend leren met kleuters, voorlichting over voeding, hygiëne en opvoeding voor jonge ouders, muziekonderwijs, lessen in digitale vaardigheden, cursussen voor onderwijzers tot het begeleiden en trainen van jongeren naar financiële en sociale zelfstandigheid.

Op hun Facebookpagina doen ze daar regelmatig enthousiast verslag van.

Kawempe Youth Centre, zoveel meer dan een bibliotheek!

Ondervoeding en verwaarlozing van kinderen komt niet alleen door armoede, maar ook door te weinig kennis en gebrekkige sociale structuren in de sloppenwijken.
KYC zorgt voor een inspirerende setting  waar ouders, vooral jonge moeders, graag komen en in de praktijk leren over voeding en het omgaan met jonge kinderen.
Gebruikmakend van de lokale mogelijkheden en verkrijgbare middelen leren zij hoe ze hun kinderen een betere start kunnen geven.

Kawempe Youth Centre is een spin in het web voor veel zorg en voorzieningen voor de achtergebleven mensen in deze gemeenschap. Hun kracht is samenwerking met diverse lokale en internationale partners. Zo ontstaan veel hoopvolle en baanbrekende initiatieven.
Het MindUp project is er een van en springt in het oog omdat het voor de komende jaren een vaste eigen plek heeft gekregen op het KYC terrein.