Categorie:  Empowerment

Hieronder ziet u ons nieuwsoverzicht in de categorie: Empowerment.
Lees hier alles over onze projecten en empowerment.

Change only takes place through action.
Author: Dalai Lama

De CHIDFEA vrouwen dubbel getroffen

Ggaba, Kampala, 15 juni 2020. Phiona Nalweyiso en Lydia Matovu berichten.

‘Met hulp van een politieman konden we het afgesloten gebied in om foto’s te maken.
Geschokt kwamen we over geïmproviseerde vlonders en in kano’s tussen de ondergelopen marktkramen en winkeltjes. Drie maanden geleden werd hier nog levendig handel gedreven door de vrouwen van Chidfea.’

Hoog water en overstromingen, het gevolg van klimaatverandering
‘De huidige stijging van het waterniveau begon rond 1 oktober 2019 en is in 6 maanden met 1,32 meter  gestegen tot 13,32 meter op 30 april 2020. Dit is 8 cm onder de hoogste waterstand ooit gemeten’, bericht het Oegandese Ministerie van Milieu.

Kawempe Youth Centre, de uitdagingen van groei

KYC beleeft een periode van ongekende groei.
Dat is fantastisch, maar maakt het voortbestaan van KYC ook moeilijk.

KYC zal meer inkomen uit eigen activiteiten moeten genereren en de transformatie gaan maken van een donor-afhankelijke NGO naar een sociale onderneming.

De jeugdbibliotheek, met mobiele bibliotheek voor scholen, het ICT programma met computertraining en internetfaciliteiten, haar dans- en muziekgroep en het groot aantal activiteiten in en voor de lokale gemeenschap; de afgelopen twintig jaar is KYC steeds belangrijker geworden voor Kawempe, een grote buitenwijk van Kampala. *)

Armoede is de moeder van alle problemen

Armoede is de moeder van alle problemen.
Lees over het succes van de CHIDFEA vrouwen

Lydia Matovu stuurt een uitgebreid verslag.
Zij is contactpersoon en een van de oprichtsters van Chidfea in 2012. Met hun onderling microkredietfonds hebben zij zelf wezenlijke stappen voorwaarts gezet in het bestrijden van de armoede.
‘Onze vrouwengroep groeide van 10 alleenstaande moeders naar het huidige aantal van 50 actieve leden, die ieder een eigen kleine onderneming hebben.
De basis van ons succes zijn de trainingen van Tusaidiane, het werken in kleine groepjes van vijf vrouwen en de cruciale rol van onze gekozen groepsleidsters’,
vertelt Lydia

Gratis internet voor Kawempe Youth Centre

‘We are super excited!’,  schreef Kawempe Youth Centre op 1 maart jl. op facebook.

Daar hadden zij alle reden toe. Die dag werd bij KYC, voor de duur van twee jaar, gratis toegang tot internet gelanceerd.
Internetprovider Airtel Uganda heeft dit centrum voor deze service geselecteerd, in het kader van haar programma ‘Powering Public Libraries with Airtel’s fast speed 4G’.

De ‘workshop’ van Ulrika is klaar!

Het ziet er prachtig uit. Trots staan de vrouwen voor hun nieuwe werkplaats.

Na het groene licht in februari hebben ze in korte tijd het gebouw voltooid.
Er moest nog veel gebeuren: plafonds en vloeren afmaken, muren pleisteren, glas zetten, elektra en sanitair aanleggen en het hele gebouw schilderen. Ook voor water opvang en een omheining is gezorgd.
Nu is het klaar.

003 a

In Fort Portal laten ze er geen gras over groeien.

Meteen na het ontvangen van het geld eind april zijn de mensen van Ulrika Women and Orphans Development Group begonnen.

Er moet ook nogal wat gebeuren om de workshop af te bouwen: plafonds maken, vloeren afstrijken, muren pleisteren, glas zetten, schilderen, elektra en sanitair aanleggen…
Het werk vordert snel, maar zijn ze nog niet helemaal klaar.
Ze willen zo snel mogelijk kunnen starten met het winkeltje, de cursussen en  verder trainen van de groepsleden zelf.

Met U kijken we uit naar hun volgende berichten.

Lees hier waarom ze na twee jaar eindelijk groen licht kregen.