Categorie:  Empowerment

Hieronder ziet u ons nieuwsoverzicht in de categorie: Empowerment.
Lees hier alles over onze projecten en empowerment.

Change only takes place through action.
Author: Dalai Lama

CHIDFEA krabbelt weer op

CHIDFEA is een, tot voor kort, succesvolle groep van 45 zelfstandige vrouwen, die een onderlinge steungroep vormen. Naast het krediet- en spaarfonds verzorgen zij trainingen, kinderopvang en counseling bij levensproblemen.
Dit voorjaar zijn ze dubbel getroffen: de lockdown door de covid-19 pandemie en het extreem hoog water van het Victoriameer. Allen verloren hun bron van inkomsten en het merendeel van de vrouwen ook hun bedrijfje, markraam en zelfs hun woning.

Eerste noodhulp aan de vrouwen van CHIDFEA

Ggaba, Kampala, 29 juni 2020. Sharifa Nabaweesi van Tusaidiane bericht:

‘Deze maandag  was ik bij de distributie van de eerste hulppakketten aan de meest getroffen vrouwen van Chidfea.
Lydia Matovu en Betty Nakabilwa, de leiders van deze groep, kochten de voorgaande dagen maismeel, bonen, suiker, bakolie, zeep en gezichtsmaskers en stelden de pakketten samen.’

Op 15 juni konden zij deze vrouwen pas bezoeken en werd duidelijk in wat voor hopeloze situatie zij zaten.

De CHIDFEA vrouwen dubbel getroffen

Ggaba, Kampala, 15 juni 2020. Phiona Nalweyiso en Lydia Matovu berichten.

‘Met hulp van een politieman konden we het afgesloten gebied in om foto’s te maken.
Geschokt kwamen we over geïmproviseerde vlonders en in kano’s tussen de ondergelopen marktkramen en winkeltjes. Drie maanden geleden werd hier nog levendig handel gedreven door de vrouwen van Chidfea.’

Hoog water en overstromingen, het gevolg van klimaatverandering
‘De huidige stijging van het waterniveau begon rond 1 oktober 2019 en is in 6 maanden met 1,32 meter  gestegen tot 13,32 meter op 30 april 2020. Dit is 8 cm onder de hoogste waterstand ooit gemeten’, bericht het Oegandese Ministerie van Milieu.

Kawempe Youth Centre, de uitdagingen van groei

KYC beleeft een periode van ongekende groei.
Dat is fantastisch, maar maakt het voortbestaan van KYC ook moeilijk.

KYC zal meer inkomen uit eigen activiteiten moeten genereren en de transformatie gaan maken van een donor-afhankelijke NGO naar een sociale onderneming.

De jeugdbibliotheek, met mobiele bibliotheek voor scholen, het ICT programma met computertraining en internetfaciliteiten, haar dans- en muziekgroep en het groot aantal activiteiten in en voor de lokale gemeenschap; de afgelopen twintig jaar is KYC steeds belangrijker geworden voor Kawempe, een grote buitenwijk van Kampala. *)

Armoede is de moeder van alle problemen

Armoede is de moeder van alle problemen.
Lees over het succes van de CHIDFEA vrouwen

Lydia Matovu stuurt een uitgebreid verslag.
Zij is contactpersoon en een van de oprichtsters van Chidfea in 2012. Met hun onderling microkredietfonds hebben zij zelf wezenlijke stappen voorwaarts gezet in het bestrijden van de armoede.
‘Onze vrouwengroep groeide van 10 alleenstaande moeders naar het huidige aantal van 50 actieve leden, die ieder een eigen kleine onderneming hebben.
De basis van ons succes zijn de trainingen van Tusaidiane, het werken in kleine groepjes van vijf vrouwen en de cruciale rol van onze gekozen groepsleidsters’,
vertelt Lydia

Gratis internet voor Kawempe Youth Centre

‘We are super excited!’,  schreef Kawempe Youth Centre op 1 maart jl. op facebook.

Daar hadden zij alle reden toe. Die dag werd bij KYC, voor de duur van twee jaar, gratis toegang tot internet gelanceerd.
Internetprovider Airtel Uganda heeft dit centrum voor deze service geselecteerd, in het kader van haar programma ‘Powering Public Libraries with Airtel’s fast speed 4G’.