Categorie:  Straatkinderen

Hieronder ziet u ons nieuwsoverzicht in de categorie: Straatkinderen.
Lees hier alles over onze projecten en straatkinderen.

A winner is a dreamer who never gives up.
Author: Nelson Mandela

Kawempe Youth Centre bruist

Joan, een 20 jarige muzikante uit Kawempe vertelt enthousiast:

‘Brass for Africa heeft een inspirerende jonge dame van mij gemaakt, want zoveel meisjes zien mij nu en denken: als dat meisje het kan, dan kan ik het ook!’
Kijk hoe zij vol zelfvertrouwen optreedt in dit filmpje.

Trots is Esther Kyazike, de directeur van KYC, op haar en op het succesvolle Brass for Africa jeugdorkest van KYC. Zeven van zijn leden zijn in 2023 geselecteerd voor de internationale All Stars Band van de koepelorganisatie. Bovendien dingt het orkest van KYC mee naar de platina status voor bands in Afrika.
Nog trotser is Esther op de grote betekenis die dit jeugdorkest heeft voor zoveel jongeren uit de sloppenwijk Kawempe. Zij ontwikkelen zich in het samen optreden en muziek studeren, en ondersteunen elkaar in de uitdagingen van het dagelijks leven (velen zijn wees). Bovendien levert het samen optreden inkomen op, waarmee ze hun opleiding kunnen financieren. Zo vergroten zij hun kansen voor en vertrouwen in de toekomst.

KYC betekent hoop en kansen voor alle leeftijden

Kawempe Youth Centre in Kampala (KYC) was weliswaar gesloten in de bijna twee jaar durende lockdown, maar de staf bleef met veel vrijwilligers actief en bewees in deze crisis haar grote belang voor de gemeenschap.
Na de lockdown uitte zich dat in een indrukwekkend aantal activiteiten.
Zij komen nog steeds mensen tekort, maar desondanks slagen zij erin, in samenwerking met lokale en internationale partners, nieuwe initiatieven te starten op tal van terreinen.
Van spelend leren met kleuters, voorlichting over voeding, hygiëne en opvoeding voor jonge ouders, muziekonderwijs, lessen in digitale vaardigheden, cursussen voor onderwijzers tot het begeleiden en trainen van jongeren naar financiële en sociale zelfstandigheid.

Op hun Facebookpagina doen ze daar regelmatig enthousiast verslag van.

Bezoek aan St Francis Little Birds school

Mannya, Rakai district, 28 januari 2022.
De school was in volle gang na bijna twee jaar lockdown.

Kees Ebskamp, Sharifa Nabaweesi en Ivan Tomusange van Tusaidiane Uganda (TUL) bezoeken de school en vergaderen met de schoolleiding en het School Management Committee (SMC).

De school is weer begonnen met 120 nieuwe en 220 ‘oude’ leerlingen. Het schoolhoofd, Godfrey Mutaawe verwacht wel dat ervan die ‘oude’ leerlingen zich nog een aantal alsnog zal melden.

Onze Duitse partner St. Francis-Rakai-Initiative Marburg financierde twee maal Covid-19 noodhulp waardoor de leerkrachten toch salaris kregen en onderwijs bij leerlingen aan huis konden verzorgen. Daardoor zijn, in tegenstelling tot andere particuliere scholen in Oeganda, hier de meeste leerkrachten weer terug.
Twee door de overheid aangestelde leraren zijn vervangen en er is een nieuwe ICT trainer. In totaal zijn er 15 leerkrachten op een totaal van 21 stafleden.

Kawempe Youth Centre zet door

Directeur Esther Kyazike: ‘Ons centrum was net weer opengegaan na de lange, eerste lockdown. Maar opnieuw werd in juni jl. een nog strengere lockdown afgekondigd.

Het is zo frustrerend. Er is veel nodig om al die kinderen en jongeren die niet naar school gaan te ondersteunen, maar de mogelijkheden blijven beperkt. We doen ons uiterste best om binnen de beperkingen het maximale te doen.’
Net als in Nederland blijft het virus in Oeganda rondgaan. De impact van twee jaar covid is en blijft groot in de arme buitenwijk Kawempe, waar KYC is gevestigd.
Tijdens de lockdowns zaten medewerkers van KYC niet stil. Ze onderhielden contact met de jongeren.
De mobile voorlichtings- en steungroepen bleven actief.

Covid-19 hulpproject door Kawempe Youth Centre van start

Kampala 28 mei 2020

De medewerkers van Kawempe Youth Centre (KYC) zijn de vorige week begonnen met de noodhulp activiteiten in Kawempe, een arme buitenwijk van Kampala.
De families van 81 kwetsbare jongeren die nauw bij KYC betrokken zijn, hebben een eerste voedselpakket ontvangen. Het pakket met bonen, rijst, maismeel, vis, suiker, zout en olie is genoeg voor één maaltijd per dag voor ongeveer drie weken. Hierna volgen nog twee rondes voedseldistributie.
Esther Kyazike, directeur KYC, over het uitdelen van de pakketten: ‘Het ging goed, maar het was ook een emotioneel gebeuren. Je kon het lijden, de honger op de gezichten van de jongeren zien. Niet gek dat het ontvangen van een voedselpakket hen veel deed. Het betekent een enorme verlichting.’

Kawempe en KYC tijdens de corona crisis

De armsten worden het hardst getroffen

De corona crisis heeft in een land als Uganda niet overal dezelfde impact. In stedelijke gebieden leven mensen dicht op elkaar. Mensen verdienen in de formele en informele economie hun geld en ze zijn voor hun voeding grotendeels afhankelijk van wat elders wordt verbouwd. In de landelijke gebieden hebben de maatregelen andere gevolgen. In Kawempe, een arme buitenwijk van Kampala, is de impact goed merkbaar.
Esther Kyazike, de directeur van het Kawempe Youth Centre (KYC), woont ook in de wijk Kawempe, maakt het dagelijks mee.