Categorie:  Schoolgeld

Hieronder ziet u ons nieuwsoverzicht in de categorie: Schoolgeld.
Lees hier alles over onze projecten en schoolgeld.

Education is the most powerful weapon we can use to change the world.
Author: Nelson Mandela

Honger in Kampala!

Kampala, 20 mei 2020, 7e week lockdown

Bericht van Phiona Nalweyiso van de Elisabeth Namaganda Foundation

Phiona: ‘in het begin konden we nog wat voedsel als cassave en aardappelen delen met mensen in de directe omgeving, deze producten lieten we komen uit de Graal tuinen in Nakirebe, een klein dorpje buiten de stad.
Dit hielp aanvankelijk wel wat. Maar vers voedsel is echter beperkt houdbaar.
Deze week werden de lockdown-maatregelen iets versoepeld, maar in feite nog eens voor 21 dagen verlengd.’

Samen sterker!

Stichting Mukwano Oeganda en Stichting Mirembe gaan zich samen inzetten voor de Elisabeth Namaganda Foundation. Op 3 februari 2020 hebben we daar afspraken over gemaakt.

Rose Nayiga, Phiona Nalweyiso en Leonard Musolooza maakten een goede indruk op de bestuursleden van Stichting Mukwano, die hen in oktober 2019 in Kampala bezochten.

Na een korte toelichting van het ENF team over hun kerntaak: het beheer en de uitvoering van het Help Me to School Programme, schoolgelden voor kansarme jongeren, vertelden zij vooral over de plannen om financieel zelfstandig te worden.

De Elisabeth Namaganda Stichting pakt door

Eindelijk zijn de vergunningen binnen! De bouw van een restaurant en winkeltjes aan de parkeerplaats kan na jaren uitstel beginnen.

Het bestuur van de Elisabeth Namaganda Foundation (ENF) ontwikkelt lokale charitatieve initiatieven en zet kleine ondernemingen op. Zo willen zij het eigen aandeel in de kosten van het fonds vergroten en uiteindelijk onafhankelijk worden van buitenlandse donoren.

De parkeergelden zijn al langer een aanvullende bron van inkomsten voor dit schoolgeldfonds. Samen met het al 20 jaar lopend partytenten-project brengen zij zo’n 45% van de nodige schoolgelden op. De verhuur van een restaurant volgend jaar en het daarna te bouwen studenten huisvesting moeten een duurzame toekomst verzekeren.

Elisabeth Namaganda Memorial Day: een succes!

Kampala, 23 juni 2018.
Gasten drommen samen om een herdenkingsboekje te kopen.

Ter herdenking van Elisabeth Namaganda wordt een mis gevierd, het koor zingt en er zijn veel toespraken, formele, maar ook spontane verhalen met steunbetuigingen aan het goede doel van deze dag.
De Elisabeth Namaganda Memorial Day herdenkt haar overlijden zes jaar geleden en is ook de start van een breed opgezette fondsenwerving.

Er zijn 300 uitnodigingen verstuurd. Van de 164 aanwezigen geven 124 gasten directe bijdrage voor het ENF schoolgeldfonds. Phiona heeft het druk met het schrijven van reçu’s voor alle contante donaties; totaal UGX 7.703.000, bijna € 2000.

Goed begin van het nieuwe schooljaar

Mannya, 28 januari 2018.

Guus Verzellenberg bezoekt St. Francis Little Birds Nursery & Primary school en de FRALIBI ontwikkelgroep.
De school ziet er prachtig uit. Het oude hoofdgebouw  staat vers in de verf. Zelfs de oude golfplaten daken hebben een frisse kleur. Alle onderhoud is klaar. De fornuizen in de keuken functioneren nu ook goed. Het is wel nog wennen voor de kokkinnen.
We bewonderen het werk van de leraren en studenten van de vakopleidingen. De kleermakerij en de timmerwerkplaats zijn een belofte voor de toekomst van de school.
Grindpaden, groene grasveldjes, pas geplante bomen, afwateringsgoten en terrassen voltooien het plaatje van een goed onderhouden, mooi schoolterrein. Klaar om op 5 februari het nieuwe schooljaar te beginnen.
Complimenten voor het schoolbestuur en het team van Tusaidiane!

FRALIBI CDA in de problemen

St. Francis Little Birds Nursery & Primary School floreert!

De FRALIBI vereniging voor gemeenschapsontwikkeling, die de formele eigenaar van de school is, disfunctioneert echter op al haar taken.
We zijn nu over de helft van het vijfjaar-ontwikkelplan voor de Fralibi gemeenschap en de school.
De gemeenschappelijke droom was:

• Francis Nursery & Primary School is een normale, goed onderwijs leverende ,erkende school, duurzaam en financieel gezond.
  • De FRALIBI gemeenschap heeft een sociaal en economisch niveau dat
    • ieder gezin in staat stelt schoolgeld te betalen voor de wezen en kwetsbare kinderen.
    • en kan bijdragen aan een fonds voor vervolgopleiding van kinderen die van de lagere school komen.
  • De FRALIBI groep genereert eigen inkomen om
    • te kunnen zorgen voor wezen en kwetsbare kinderen waarvoor de pleegouders dat niet kunnen en
    • substantieel te kunnen bijdragen aan het schoolfonds voor vervolgopleidingen.