In Elisabeth Namaganda Foundation,jongeren,Nieuws,Schoolgeld

Een eigen kantoor voor de Elisabeth Namaganda Foundation

Een belangrijke stap in de professionalisering van de ENF.

Het Uganda Catholic Management & Training Institute heeft hen een ruimte gegeven!
In de Elisabeth Namaganda Building is met steun van Mirembe een kantoor ingericht.
Leonard Musolooza werkt er nu dagelijks. Phiona Nalweyiso, secretaris, is er één dag in de week.
De ENF voert in Kampala het Help Me to School Programme (HMtSP) uit, een schoolgeldfonds voor kansarme jeugd.

Schoolgelden
Meestal dragen bekende sociaal werkers, die werkzaam zijn in of buiten steden als Kampala en Masaka, kinderen voor aan het dagelijks bestuur van de ENF. Deze vrijwilligers beoordelen wat de familie nog zelf kan bijdragen, houden contact met de school en volgen de student. Ook verlenen zij psychosociale ondersteuning als dat nodig is.

Charitas
Het ENF Charitatieve Fonds kent leden, ex-pupillen die met een jaarlijkse bijdrage en diensten ondersteunen. Zij willen graag wat terug doen; dankzij het HMTSP kregen zij betere kansen in hun leven.
Het contact met de leden en andere lokale sponsors is heel belangrijk.
De Elisabeth Namaganda memorial Day, wordt druk bezocht en biedt daar een prima gelegenheid voor.

Lokale fondsen werven
Het vorig jaar opgeleverde restaurant wordt verhuurd.
De exploitatie van een parkeerplaats, het faciliteren van plechtigheden en feesten in het partytenten project, en de verkoop van wijn en varkensvlees leveren allemaal geld op.
Geleidelijk steeds meer, maar nog steeds niet genoeg.
Stichting Mirembe geeft daarom jaarlijks budgetsupport om opleidingen van de pupillen te garanderen. Onze steun is uiteraard eindig.

Het bestuur van de ENF wil verder financieel zelfstandig worden.
De bewaakte parking willen zij verbeteren en er een autowasplaats bij aanleggen.
Een vlakbij gelegen stuk land is een paar jaar geleden aangekocht om er een hostel op te bouwen.
Er is een schreeuwend tekort aan woonruimte voor studenten in deze wijk.
Dit nog braakliggend land lokt echter illegaal gebruik door buren uit. Er wordt nu een muur geplaatst.
Uitwerken, superviseren en straks uitvoeren van nieuwe deelprojecten vraagt veel inzet.

Capaciteit verbeteren
Al dat werk naast hun bestaande banen is teveel voor vrijwilligers. Vanuit het eigen kantoor kan daar nu, vooral door Leonard, intensiever tijd in gestoken worden.

Leonard en Phiona worden via Mirembe gesponsord een masteropleiding te volgen.
Leonard op de Makerere University tot Masters in Social Work;
Phiona volgt op de Nkozi University Master of Business Administration.

Lees hier het bericht over De Elisabeth Namaganda Memorial Day en  de voorgaande berichten over de ENF.
De voorgeschiedenis en achtergrond informatie vindt u hier