Categorie:  Schoolgeld

Hieronder ziet u ons nieuwsoverzicht in de categorie: Schoolgeld.
Lees hier alles over onze projecten en schoolgeld.

Education is the most powerful weapon we can use to change the world.
Author: Nelson Mandela

Een eigen kantoor voor de Elisabeth Namaganda Foundation

Een belangrijke stap in de professionalisering van de ENF.

Het Uganda Catholic Management & Training Institute heeft hen een ruimte gegeven!
In de Elisabeth Namaganda Building is met steun van Mirembe een kantoor ingericht.
Leonard Musolooza werkt er nu dagelijks. Phiona Nalweyiso, secretaris, is er één dag in de week.
De ENF voert in Kampala het Help Me to School Programme (HMtSP) uit, een schoolgeldfonds voor kansarme jeugd.

Schoolgelden
Meestal dragen bekende sociaal werkers, die werkzaam zijn in of buiten steden als Kampala en Masaka, kinderen voor aan het dagelijks bestuur van de ENF. Deze vrijwilligers beoordelen wat de familie nog zelf kan bijdragen, houden contact met de school en volgen de student. Ook verlenen zij psychosociale ondersteuning als dat nodig is.

De Elisabeth Namaganda Foundation zijn WIJ!

Kampala, 17 juni 2023.
‘De Elisabeth Namaganda Memorial dag was een groot succes’, bericht Phiona Nalweyiso enthousiast.

‘Zo’n zeventig mensen zijn gekomen. Meer dan we verwachtten.
Een oude vriend van Elisabeth, een priester die samen met haar vrouwenprojecten heeft uitgevoerd, opent de dag met een mis ter nagedachtenis aan haar.
Het is een inspirerende dag. We horen veel verhalen over haar leven, de veelal op vrouwen gerichte projecten en haar zorg voor de wezen en andere kwetsbare kinderen.’
Tijdens de gezamenlijke lunch wordt de film van een paar jaar geleden vertoond over het leven van Elisabeth.
Een groot aantal gasten bezoekt aan het eind van de dag het nabijgelegen restaurant, waar ook zij nog financieel en in natura aan hebben bijgedragen.

Professionaliseren noodzaak voor de Elisabeth Namaganda Foundation

‘Key is that we have the Foundation at heart’, schrijft Phiona Nalweyiso.

Maar naast grote persoonlijke toewijding en inzet is capaciteitsopbouw om de organisatie te professionaliseren hard nodig.
Capaciteit opbouwen betekent meer dan alleen in staat te zijn om onze huidige taken uit te voeren. Het bepaalt ons vermogen om onze doelen in de toekomst te bereiken, om succesvol onze missie te volbrengen’, gaat zij verder.
Er liggen veel taken, te veel voor parttime vrijwilligers, die ook nog gezinnen en kinderen moeten onderhouden.

Een eigen plek
Het UCMTI stelt een kantoorruimte ter beschikking.
Stichting Mirembe sponsort het inrichten met meubels, computer en werktelefoon en een eerste jaar salaris voor degene die het dagelijks werk zal doen. Kosten: UGX 10.870.000 (€ 2750)

Noodkreet voor extra schoolgeld:

‘I regret to report to you that we have failed to raise the required fees for term 3.
We have a shortage of Ugx. 3,760,000/-  (€ 1000) and the schools opened from 5th to 14th September 2022’.

Aldus een dringend appje van Rose Nayiga dat op 5 september ’22 bij ons binnenkwam.

Zij verontschuldigt zich voor de communicatie via de app, er is al drie dagen geen elektriciteit.
De volgende dag, nadat haar telefoon weer is opgeladen, vertelt zij meer:
‘De schoolgelden zijn voor het laatste trimester verhoogd.
De economie in Oeganda is heel problematisch. Het zakenleven functioneert op een laag pitje.
De vaste, plaatselijke donateurs van het Elisabeth Namaganda Fonds kunnen niet zoveel bijdragen als zij hadden toegezegd.
Het restaurant, dat vorig najaar haar deuren opende, heeft minder klandizie dan gehoopt, maar het heeft wel opbrengst’.

Restaurant Elisabeth Namaganda Foundation geopend!

Kampala, 1oktober 2021, Phiona Nalweyiso.
‘Feestelijk werden de eerste hapjes en drankjes geserveerd!

Een paar dagen eerder, op 29 september, tekende de trotse uitbater de huurovereenkomst.
Ondanks de coronabeperkingen zijn de bouwers erin geslaagd het restaurant te openen op het moment dat de economische activiteiten op Lubaga Hill weer opleven. Hoewel de onderwijsinstellingen nog dicht moeten blijven is er volop belangstelling’.

In haar verslag memoreert Phiona aan de vele hindernissen die zij in het bouwtraject moesten overwinnen. Niet in het minst de, deels door alle vertragingen, snel oplopende kosten.
Heel dankbaar zijn zij, en ook wij van Stichting Mirembe, met de grote bijdrage van Stichting Mukwano uit Aalten. Zonder hen was dit niet gelukt!

Lees hier de verantwoording en het verslag van de bouw. (Engels)

Seechild is weer open!

Wasiko, Kampala, april 2021, Fred Matovu bericht:

‘Ik ben blij dat de aanpassingen van het terrein aan de Covid-19 voorwaarden klaar zijn. We kunnen weer open!’

Het SEECHILD–BISTC instituut kan de zorg voor de jongeren met meervoudige beperkingen weer oppakken.
In het staketsel van een nooit afgemaakt gebouw aan de rand van het terrein zijn twee ruime klaslokalen en twee kleinere kamers gerealiseerd. Rolstoelvriendelijk, met nieuwe vloeren, gepleisterde muren, deuren en getraliede vensters, weliswaar zonder glas, biedt het gebouw genoeg extra ruimte om veilig met de kinderen te werken.
Een extra gift van € 4000 van stichting Mirembe, begin dit jaar, maakte dit mogelijk.

Er ontbreekt nog veel, maar met de overige aanpassingen op het terrein kan er weer gestart worden.