In Gehandicapten,Gezondheidszorg,Nieuws,Onderwijs,SEECHILD,Tusaidiane

Seechild opent het tweede centrum in Mpigi

Mpigi, Oeganda, 11 Februari 2023

Op 60 km van Kampala is Seechild een tweede vestiging begonnen: Mpigi Integrated Training Centre (MISTC).
Op vrijdag 11 februari jl. is het instituut feestelijk geopend.
Driehonderd gasten, waaronder natuurlijk kerkelijke en wereldlijke hoogwaardigheidsbekleders, volgen een plechtige eucharistie viering waarna het centrum ingezegend is.
Na veel toespraken en optredens van pupillen van Seechild volgt de officiële opening.

Kees Ebskamp, van Tusaidiane Trust, vertegenwoordigt de Europese donoren.
Uiteraard worden de feestelijkheden afgesloten met een uitgebreide, traditionele lunch.

SEECHILD, voluit Sustainable Effective Empowerment of Children with Disabilities, is een onafhankelijke organisatie voor ouderbegeleiding en zorg voor gehandicapte kinderen en jongvolwassenen.
In Bunamwaya, Kampala, runnen zij al vijf jaar een instituut voor dagbehandeling en training voor deze, minst zichtbare, behoeftige kinderen en jongeren.

Op verzoek van de lokale bevolking en gefinancierd door het Belgische Wereld Missiehulp werd drie jaar geleden in Mpigi met de bouw begonnen. Deze laatste organisatie viel echter weg en Stichting Congrava uit Breda heeft de verdere financiering op zich genomen. Tusaidiane Trust nam al die jaren samen met het lokale bouwteam de coördinatie voor haar rekening.

In september 2022 was de bouw klaar en meteen na de inrichting kwamen de eerste kinderen er al.
MISTC heeft in tegenstelling tot het centrum in Bunamwaya in Kampala naast de scholing en dagbehandeling ook twee slaapzalen voor nachtopvang.
Afgelopen januari zijn 30 jongens en meisjes voor intern verblijf aangemeld.
MISTC biedt een gelukkig perspectief en kansen voor de kinderen uit Mpigi en omgeving.

Hier ziet u een beeldverslag van het MISTC centrum nadat de bouw klaar was. (Engels)

Hier leest u meer over het jaarverslag 2022 van de gehele Seechild organisatie.