In CHIDFEA,Empowerment,Microkrediet,Nieuws,Vrouwen

De Chidfea-vrouwengroep gaat zelfstandig verder

‘Vrouwen buigen, maar breken niet’

In 2012 beginnen 10 vrouwen onder begeleiding van Lydia Matovu een onderling microkredietfonds. Stichting Mirembe steekt hen in 2014 een helpende hand toe en we worden partners. Nu, in 2023, laten wij hen los en gaat de groep van 45 vrouwen zelfstandig verder.

Succes
De groep wordt groter en sterker.
Zij organiseren zich in groepjes van vijf met een leidster en zijn samen verantwoordelijk voor elkaars lening. Tusaidiane traint hen in simpele begrotingen en het omgaan met geld.
De vrouwen overleggen over de budgetvoorstellen waarop de leningen worden uitgegeven en ondersteunen elkaar.  Met een eenvoudig spaarsysteem en boekhouding werkt het prima! De belangrijkste sleutels voor hun succes zijn samenhorigheid en ondernemingsgeest.

Er is veel gebeurd
In voorgaande berichten hebt u over het wel en wee van deze groep kunnen lezen. Begin 2020 verliezen zij letterlijk have en goed: hun huis en marktkraam worden overstroomd door het Victoriameer.

De covid crisis in 2020 en 2021 blijkt rampzalig: geen inkomsten, geen schoolgeld en echte honger.
De meeste vrouwen moeten daarna volledig opnieuw beginnen. Mirembe helpt met voedsel en wat startgeld. Vrouwen blijken heel sterk en ze blijven overeind. “Vrouwen buigen maar breken niet’, zeggen ze tegen elkaar.

Nieuwe initiatieven
In 2022 start de groep een naaiproject voor 45 vrouwen en 45 werkeloze  jongeren waarvoor geen schoolgeld is voor verdere studie. Wij steunen dit en hopen met hen dat door het leren van een vak deze jeugd echt zelfredzaam wordt. Een aantal lijkt dit al te lukken.

Als afscheid versterkt Stichting Mirembe hun microkrediet kas met € 2.500,-.

Het zal wennen zijn, geen regelmatige berichten meer. Ook al houden we zeker contact.
Loslaten, in het volste vertrouwen dat deze inventieve vrouwen het samen redden. Het ga hen goed!

Lees hier de voorgaande berichten over Chidfea.