Categorie:  Microkrediet

Hieronder ziet u ons nieuwsoverzicht in de categorie: Microkrediet.
Lees hier alles over onze projecten en microkrediet.

Change only takes place through action.
Author: Dalai Lama

De Chidfea-vrouwengroep gaat zelfstandig verder

‘Vrouwen buigen, maar breken niet’

In 2012 beginnen 10 vrouwen onder begeleiding van Lydia Matovu een onderling microkredietfonds. Stichting Mirembe steekt hen in 2014 een helpende hand toe en we worden partners. Nu, in 2023, laten wij hen los en gaat de groep van 45 vrouwen zelfstandig verder.

Succes
De groep wordt groter en sterker.
Zij organiseren zich in groepjes van vijf met een leidster en zijn samen verantwoordelijk voor elkaars lening. Tusaidiane traint hen in simpele begrotingen en het omgaan met geld.
De vrouwen overleggen over de budgetvoorstellen waarop de leningen worden uitgegeven en ondersteunen elkaar.  Met een eenvoudig spaarsysteem en boekhouding werkt het prima! De belangrijkste sleutels voor hun succes zijn samenhorigheid en ondernemingsgeest.

Het voortgangsrapport van het Chidfea Microkrediet Fonds

Het jaar 2022 eindigde goed voor de meeste deelneemsters aan het Chidfea Micro Credit Fund.

Vooral degenen die vers voedsel verkochten zoals verse vis, groenten en fruit, kookbananen, aardappels deden goede zaken. Ook in Oegandese huizen is het met Kerst feest en wordt er uitgebreid gegeten.
Mede daarom was er goede handel in houtskool en brandhout.

Maar anderen, als kappers, kledingzaken en gewone winkels, haalden niet de omzet waarop gehoopt werd.
In slechte economische omstandigheden heeft voedsel voorrang boven een mooi kapsel of een nieuwe jurk. Sommigen besloten hun aanbod aan te passen en verkochten bv. bananen op de stoep van hun kledingwinkel of frisdrankjes in de kapperszaak.

De CHIDFEA -vrouwen weer aan de slag!

Ggaba, Kampala, 28 januari 2021, Lydia Matovu doet verslag

De situatie is nog verre van normaal. De beperkingen zijn wel verminderd, maar ook hier gelden nog alle Covid-19 regels in het openbaar leven.
Tijdens de totale lockdown verdreef het stijgende water van het Victoriameer veel mensen van hun huis en verwoestte de lokale markten. Het merendeel van de Chidfea-leden moest zowel verhuizen als hun zaken opnieuw opbouwen.

Hulp

Na de eerste hulpactie met voedsel en wat handgeld, heeft Stichting Mirembe in oktober het Chidfea mikrokredietfonds aangevuld. Tusaidiane Uganda organiseerde de noodhulp en adviseert de Chidfea leiding.

Eerste noodhulp aan de vrouwen van CHIDFEA

Ggaba, Kampala, 29 juni 2020. Sharifa Nabaweesi van Tusaidiane bericht:

‘Deze maandag  was ik bij de distributie van de eerste hulppakketten aan de meest getroffen vrouwen van Chidfea.
Lydia Matovu en Betty Nakabilwa, de leiders van deze groep, kochten de voorgaande dagen maismeel, bonen, suiker, bakolie, zeep en gezichtsmaskers en stelden de pakketten samen.’

Op 15 juni konden zij deze vrouwen pas bezoeken en werd duidelijk in wat voor hopeloze situatie zij zaten.

De CHIDFEA vrouwen dubbel getroffen

Ggaba, Kampala, 15 juni 2020. Phiona Nalweyiso en Lydia Matovu berichten.

‘Met hulp van een politieman konden we het afgesloten gebied in om foto’s te maken.
Geschokt kwamen we over geïmproviseerde vlonders en in kano’s tussen de ondergelopen marktkramen en winkeltjes. Drie maanden geleden werd hier nog levendig handel gedreven door de vrouwen van Chidfea.’

Hoog water en overstromingen, het gevolg van klimaatverandering
‘De huidige stijging van het waterniveau begon rond 1 oktober 2019 en is in 6 maanden met 1,32 meter  gestegen tot 13,32 meter op 30 april 2020. Dit is 8 cm onder de hoogste waterstand ooit gemeten’, bericht het Oegandese Ministerie van Milieu.

Armoede is de moeder van alle problemen

Armoede is de moeder van alle problemen.
Lees over het succes van de CHIDFEA vrouwen

Lydia Matovu stuurt een uitgebreid verslag.
Zij is contactpersoon en een van de oprichtsters van Chidfea in 2012. Met hun onderling microkredietfonds hebben zij zelf wezenlijke stappen voorwaarts gezet in het bestrijden van de armoede.
‘Onze vrouwengroep groeide van 10 alleenstaande moeders naar het huidige aantal van 50 actieve leden, die ieder een eigen kleine onderneming hebben.
De basis van ons succes zijn de trainingen van Tusaidiane, het werken in kleine groepjes van vijf vrouwen en de cruciale rol van onze gekozen groepsleidsters’,
vertelt Lydia