Tag Archives: kwetsbare kinderen

Een eigen kantoor voor de Elisabeth Namaganda Foundation

Een belangrijke stap in de professionalisering van de ENF.

Het Uganda Catholic Management & Training Institute heeft hen een ruimte gegeven!
In de Elisabeth Namaganda Building is met steun van Mirembe een kantoor ingericht.
Leonard Musolooza werkt er nu dagelijks. Phiona Nalweyiso, secretaris, is er één dag in de week.
De ENF voert in Kampala het Help Me to School Programme (HMtSP) uit, een schoolgeldfonds voor kansarme jeugd.

Schoolgelden
Meestal dragen bekende sociaal werkers, die werkzaam zijn in of buiten steden als Kampala en Masaka, kinderen voor aan het dagelijks bestuur van de ENF. Deze vrijwilligers beoordelen wat de familie nog zelf kan bijdragen, houden contact met de school en volgen de student. Ook verlenen zij psychosociale ondersteuning als dat nodig is.

SEECHILD, noodzakelijke reorganisatie

Het Bunamwaya Centre in Kampala (BISTC), een thuiszorginstelling en school voor gehandicapte jongeren, heeft de 22 maanden coronasluiting mede dankzij uw steun kunnen doorstaan en herstartte weer in januari 2022.
In Mpigi (60 km van Kampala) is in februari ‘23 een nieuwe vestiging van Seechild in gebruik genomen: MISTC. Het heeft naast een dagcentrum zoals in Kampala ook faciliteiten voor zorg en wonen voor dertig kwetsbare pupillen.

Sinds de herstart in ’22 financiert Mirembe in het Bunamwaya Centre een nieuwe groep jongvolwassenen. Wij blijven de zorg voor deze groep betalen gedurende de looptijd van drie jaar, tot eind 2024.
De mensen van Seechild blijven enthousiast en toegewijd. Maar ondanks lokale steun, blijkt het verwezenlijken van een financieel duurzame organisatie een moeilijke opgave. Ouders kunnen nu in deze tijd niet genoeg meer bijdragen.

Seechild: succes en onzekerheid

Fred Matovu heeft de leiding van Seechild: ‘De snelle verbetering van de kinderen onderstreept het bestaansrecht van beide centra. Ouders ‘fall in love with our Centers’ en prijzen onophoudelijk de positieve vooruitgang die hun zoons en dochters laten zien.’

Het bijgaand halfjaarlijks verslag (Engels) bevat ook een mooie fotorapportage van de dagelijkse activiteiten.
Dit illustreert het grote belang van Seechild voor verbetering van de levens van de gehandicapte kinderen en hun families.

Waardering
De lovende woorden en ook materiele steunbetuigingen op de jaarlijkse ‘Speech Day’ in het Bunamwaya Center zijn een opsteker. De Minister voor Gehandicaptenzorg prees de instelling en gaf een jaar schoolgeld voor een viertal kinderen. ‘Het was een vreugdevolle en kleurrijke dag’, schrijft Fred.
De liefdevolle toewijding van de medewerkers en steun van de lokale gemeenschap samen zijn echter onvoldoende om het voortbestaan van Seechild veilig te stellen.

De Elisabeth Namaganda Foundation zijn WIJ!

Kampala, 17 juni 2023.
‘De Elisabeth Namaganda Memorial dag was een groot succes’, bericht Phiona Nalweyiso enthousiast.

‘Zo’n zeventig mensen zijn gekomen. Meer dan we verwachtten.
Een oude vriend van Elisabeth, een priester die samen met haar vrouwenprojecten heeft uitgevoerd, opent de dag met een mis ter nagedachtenis aan haar.
Het is een inspirerende dag. We horen veel verhalen over haar leven, de veelal op vrouwen gerichte projecten en haar zorg voor de wezen en andere kwetsbare kinderen.’
Tijdens de gezamenlijke lunch wordt de film van een paar jaar geleden vertoond over het leven van Elisabeth.
Een groot aantal gasten bezoekt aan het eind van de dag het nabijgelegen restaurant, waar ook zij nog financieel en in natura aan hebben bijgedragen.

Noodkreet voor extra schoolgeld:

‘I regret to report to you that we have failed to raise the required fees for term 3.
We have a shortage of Ugx. 3,760,000/-  (€ 1000) and the schools opened from 5th to 14th September 2022’.

Aldus een dringend appje van Rose Nayiga dat op 5 september ’22 bij ons binnenkwam.

Zij verontschuldigt zich voor de communicatie via de app, er is al drie dagen geen elektriciteit.
De volgende dag, nadat haar telefoon weer is opgeladen, vertelt zij meer:
‘De schoolgelden zijn voor het laatste trimester verhoogd.
De economie in Oeganda is heel problematisch. Het zakenleven functioneert op een laag pitje.
De vaste, plaatselijke donateurs van het Elisabeth Namaganda Fonds kunnen niet zoveel bijdragen als zij hadden toegezegd.
Het restaurant, dat vorig najaar haar deuren opende, heeft minder klandizie dan gehoopt, maar het heeft wel opbrengst’.

Rehabilitatie Programma Seechild start nieuwe groep

Boze geesten, vloeken en hekserij zitten erachter!

Die overtuiging draagt bij aan de marginalisering van mensen met een geestelijke beperking in de Oegandese samenleving.

De grote, soms dramatische successen van de eerste groep deelnemers aan het revalidatieprogramma in 2018 zorgden voor een overweldigend aantal nieuwe aanmeldingen bij Seechild in Kampala.
De staf van Seechild wilde in 2022 een volgende groep van 15 tot 20 jongvolwassenen beginnen. Daarvoor was € 5000 nodig.

Dankzij veel kleinere en één grote aanvullende donatie van een sponsor kon de groep in de zomer van 2022 daadwerkelijk van start gaan!
HEEL VEEL DANK aan de ruimhartige gevers!