In Empowerment,jongeren,Landbouw-Veeteelt,Mushanga Social Centre & Health Centre III,Nieuws,Onderwijs

Samen aan je toekomst bouwen, het werkt!

Mushanga Central Youth Development Association begon in oktober 2021 een project voor jongeren met als doel hun economische en psychosociale situatie te verbeteren en vaardigheden te leren.
Zij krijgen praktijkonderwijs in aanleg en onderhoud van een koffieplantage en in het houden van varkens.
In ontmoeting met elkaar bouwen deze jongeren aan hun toekomst.
Zij leren, werken en sporten samen en zijn een spaar- en leengroep en zelfs een koor begonnen.

Nu, een jaar later, sturen zij een verslag en een gedetailleerde verantwoording.

De scholingsdagen waren in November ‘21 en april ‘22.

De 28 jongeren namen een biggetje mee naar huis en zorgden er, soms samen met hun familie, voor. Er zijn drie biggetjes gestorven aan de varkenspest en één zwanger varken is gestolen. Alle andere groeien goed en vier biggetjes zijn, volgens afspraak, doorgegeven aan nieuwe leden van de jongerengroep.
Zij werkten regelmatig op het land en hebben samen 1000 koffieplanten geplant om uiteindelijk koffie te kunnen oogsten. Tussenin zijn bonen gezet en olifantsgras om de erosie tegen te gaan. De planten groeien goed.
Van de opbrengst gaat 5000 UGX per maand (ongeveer anderhalve euro) in een gezamenlijk spaarfonds.

Nu na een jaar heeft de groep 36 leden.
in de nabije toekomst willen ze de economische activiteiten uitbreiden met wijn maken, bakken en snacks bereiden.

Deze bezigheden hebben de jongeren goed gedaan, het gaf hen zelfvertrouwen, zij ontmoetten elkaar en hadden weer een doel.
Dat hielp hen de moeilijke Covid-tijd door.

Een succesvol, duurzaam en mooi project.

Lees hier het laatste verslag. (Engels)

Hier vindt u meer berichten over dit project.