Tag Archives: Oost Afrika

Het groeit goed!

Trots neemt Jane Nakalema ons mee door haar tuinen.
Kijk hoe goed alles erbij staat!

De bonen zijn al zover dat ze eind december gegeten kunnen worden en gedroogd voor later.
De witte kool begint al kroppen te vormen.
De zoete aardappelen en de mais worden midden januari geoogst.
Na drogen wordt de mais op de molen, die nu op school staat, tot maismeel gemalen.
Als alles goed gaat zijn er twee oogsten per jaar.

Jane vertelt: ‘Mijn leven en vooral dat van mijn kinderen is veel beter geworden vanaf het moment dat Mirembe met de andere sponsoren in Kamuli kwam. De kinderen kregen en krijgen nog steeds les, maar nu in goede gebouwen. Op school krijgen ze ook een maaltijd. Thuis kan ik mijn kinderen nu ook genoeg te eten geven.’

Kawempe Youth Centre bruist

Joan, een 20 jarige muzikante uit Kawempe vertelt enthousiast:

‘Brass for Africa heeft een inspirerende jonge dame van mij gemaakt, want zoveel meisjes zien mij nu en denken: als dat meisje het kan, dan kan ik het ook!’
Kijk hoe zij vol zelfvertrouwen optreedt in dit filmpje.

Trots is Esther Kyazike, de directeur van KYC, op haar en op het succesvolle Brass for Africa jeugdorkest van KYC. Zeven van zijn leden zijn in 2023 geselecteerd voor de internationale All Stars Band van de koepelorganisatie. Bovendien dingt het orkest van KYC mee naar de platina status voor bands in Afrika.
Nog trotser is Esther op de grote betekenis die dit jeugdorkest heeft voor zoveel jongeren uit de sloppenwijk Kawempe. Zij ontwikkelen zich in het samen optreden en muziek studeren, en ondersteunen elkaar in de uitdagingen van het dagelijks leven (velen zijn wees). Bovendien levert het samen optreden inkomen op, waarmee ze hun opleiding kunnen financieren. Zo vergroten zij hun kansen voor en vertrouwen in de toekomst.

Succes story van Monica Kirabo .

Steeds meer jongeren vinden bij Kawempe Youth Centre een opstap naar een eigen bedrijfje.

Monica Kirabo doet in dit filmpje haar verhaal.
Esther Kyazike, KYC’s directeur, vertelt over haar:

“Monica is één van de jonge vrouwen in Kawempe die profiteerden van het Youth Livelihood Project. Ze nam deel aan trainingen in financieel management, ondernemerschap en ICT-vaardigheden.
Ook aan het jeugdkamp, waarin jongeren worden aangemoedigd een bedrijfje te starten en te beheren, nam zij deel. Ze sloot zich aan bij één van de spaargroepen voor jonge vrouwen die uit dit project voortkomen. Via deze groep kreeg ze toegang tot een kredietmogelijkheid. Monica produceert en verkoopt nu vloeibare zeep. Zo kan zij nu haar gezin onderhouden.”

Samen aan je toekomst bouwen, het werkt!

Mushanga Central Youth Development Association begon in oktober 2021 een project voor jongeren met als doel hun economische en psychosociale situatie te verbeteren en vaardigheden te leren.
Zij krijgen praktijkonderwijs in aanleg en onderhoud van een koffieplantage en in het houden van varkens.
In ontmoeting met elkaar bouwen deze jongeren aan hun toekomst.
Zij leren, werken en sporten samen en zijn een spaar- en leengroep en zelfs een koor begonnen.

Nu, een jaar later, sturen zij een verslag en een gedetailleerde verantwoording.

CHIDFEA naai- en handwerkproject, resultaat van de vorige kerstactie!

Op 11 april 2022 zijn de lessen voor de eerste groep begonnen!

Ze hebben er lang naar uitgekeken.
De vrouwen zijn heel blij om nu samen met hun oudere kinderen naailessen te krijgen.
Het stelt hen in staat om een financiële reserve op te bouwen voor hun gezinnen en ook voor de Chidfea-groep zelf. Het maakt hen en de vrouwengroep, bij toekomstige problemen veel minder kwetsbaar en afhankelijk van hulp van buiten.
Bij een volgende crisis kunnen ze  op naaien en handwerken terugvallen. Tijdens een eventuele  lockdown kunnen ze thuis werken.
De oudere kinderen zitten werkeloos thuis omdat veel scholen gesloten blijven, of omdat er te weinig inkomen voor schoolgeld is.
Nu kunnen ze een vak leren waar veel vraag naar is.

Seechild door de tweede lockdown.

Nog geen twee maanden waren ze weer open toen op 7 juni jl. de tweede lockdown kwam.

‘Onze medewerkers blijven de meest kwetsbare pupillen thuis bezoeken’, schrijft Fred Matovu op 5 juli. ‘Zij treffen gezinnen aan met gebrek aan voedsel. Ondervoeding en het afbreken van de behandelingen willen we voorkomen. Kunnen jullie ons helpen?’
Stichting Mirembe springt bij met € 4500 noodhulp.

‘Deze steun kwam als manna uit de hemel’, rapporteert hij half augustus. ’Want er werd veel honger geleden, terwijl de beloofde regeringssteun onze mensen nooit bereikte.
We konden ieder gezin met een gehandicapt kind 10 kilo maismeel, 10 kilo rijst, twee staven zeep, twee liter kookolie en 10 kilo suiker geven. Ze kregen ook € 25 voor geneeskundige zorg en medicijnen. Daarnaast konden we drie maanden met € 150 per maand een deel van de vaste kosten van het centrum betalen. Heel hartelijk dank!’