In Gehandicapten,Gezondheidszorg,Nieuws,Onderwijs,SEECHILD

Van de straat en trots op jezelf worden

Ook wij zijn echt trots op het succes’, vertelt Fred Matovu over het Rehabilitatieprogramma van Seechild.

Het team van het Bunamwaya Integrated Skills Training Centre (BISTC) in Kampala begeleidt gedurende drie jaar intensief drie groepen van elk ongeveer 20 deelnemers. Dit jaar start het derde jaar van de derde groep.

Fred vervolgt: ‘We zijn erg blij dat meer dan 40 pupillen echte vaardigheden hebben verworven en nu gelukkig bij hun gezin en familie wonen en deelnemen aan zinvolle activiteiten. Eén van de deelnemers komt zelfs in aanmerking om een medewerker van BISTC te worden!’

Het programma richt zich op oudere jeugd en jongvolwassenen met vaak meervoudige beperkingen.
Bij Seechild krijgen ze weer een gezicht. Samen met hun familieleden zorgen zij voor regelmaat in hun leven, reguliere medische zorg, passend onderwijs en een beroepsopleiding.
Het Kitebi Health Center II en Butabika National Referral Hospital voor geestelijke gezondheidszorg verzorgen daarbij de medische behandeling.
Seechild geeft ook trainingen aan ouders en verzorgers en houdt voorlichtingsbijeenkomsten voor de hele gemeenschap.

Het succes van het Rehabilitatieprogramma trekt veel mensen uit de regio aan met soortgelijke beperkingen. Seechild’s financiële middelen zijn echter te krap om deze voorziening uit te breiden naar een bredere gemeenschap.

‘Wij willen graag ondersteuning en hulp blijven bieden’, zegt Fred. ‘Want deze mensen moeten door een moeizaam proces om hun eigen mogelijkheden optimaal te ontwikkelen’.

Stichting Mirembe ondersteunt het Rehabilitatieprogramma van Seechild al zes jaar.

Dit jaar bekostigen wij met UGX 21.120.000, plm. € 5.000, het derde en laatste jaar van de derde rehabilitatiegroep.

SEECHILD bereikt ook met haar andere scholings- en trainingsprogramma’s veel bemoedigende resultaten en bericht daar regelmatig over.

De financiële basis is echter nog niet stabiel en toekomstbestendig genoeg.
Na een recente crisis is het dagelijks bestuur versterkt en is zij hopelijk in staat de organisatie uit het dal te raken.
Hier leest u ons laatste bericht daarover.

Hier vindt u alle voorgaande berichten over Seechild.