Tag Archives: SEECHILD

Change the Game Academy gaat door

‘Het is altijd heerlijk om oude vrienden terug te zien waarmee je dezelfde interesses deelt’, schrijft Sharifa. ‘Het is alleen jammer dat maar een deel van onze eerste groep aanwezig kon zijn.’

Sharifa Nabaweesi doet verslag van de reünie van de cursisten van de Change the Game Academy (CtGA) van 2017 en 2019 in Jinja, op 16 en 17 juli 2019

Het team van NGO Forum*), onder leiding van Sarah Pacutho, heeft de lokale organisatie van de CtGA van Icco overgenomen. Zij reageerden op een oproep van Sharifa Nabaweesi van Tusaidiane Uganda **), om een evaluatie-bijeenkomst te organiseren. Wilde Ganzen ondersteunt het financieel.

SEECHILD ’s veelbelovend eerste jaar en een tweede vestiging in Mpigi

Kampala, januari 2019.
Het Bunamwaya Integrated Skills Training Centre beleefde haar eerst jaar. Fred Matovu stuurt een uitgebreide rapportage.

Het Bunamwaya Centrum is in februari 2018 gestart met een groep van 14 kinderen variërend van 2 tot 16 jaar en één meisje van 21 jaar. Allen zijn meervoudig gehandicapt, een tiental heeft zowel motorische als cognitieve beperkingen. Bijna allen hebben spraakproblemen en een drietal pupillen is doof. Bij veel kinderen bleken meerdere medische problemen te bestaan waar ook aandacht voor nodig was.

De eerste maanden van Seechild

Ze zijn enthousiast gestart met de training van de eerste groep kinderen, hoewel de bouw en inrichting nog niet klaar zijn.

Bunamwaya Integrated Skills Training Centre (BISTC) draait en geniet veel steun van de directe omgeving.
De meeste ook de ouders zijn onder de indruk van de vorderingen die hun kinderen in die relatief korte tijd maken.
De inkomsten zijn echter nog onvoldoende om het centrum overeind te houden.
Daarbij zijn er ook nog veel middelen nodig om de beroepsgerichte opleidingen te kunnen starten.

SEECHILD is van start!

De officiële ‘lancering’ van het centrum op 25 januari is een groot succes.

Zo’n 150 gasten, officials, ouders en andere betrokkenen bij dit initiatief worden onthaald op taart, een donatie van de lokale bakker, en toespraken. Op allerlei manieren bieden mensen hulp, financiële bijdragen en andere blijken van steun.
Van de 116 reeds geregistreerde kinderen zijn er 60 familieleden en schrijven 15 ouders hun kinderen alsnog in voor een plaats op de wachtlijst.
Mensen reageren enthousiast en zijn bereid de gevraagde bijdragen te betalen.
Zie ook het artikel in de New Vision en de fotoreportage van Fred  Matovu.

Schokkende resultaten SEECHILD onderzoek

Verwaarlozing, verstoken van opvang en scholing en soms permanent opgesloten kinderen vinden de onderzoekers van SEECHILD.

Het zes man sterke team van SEECHILD bezocht in september en oktober van dit jaar een tiental woonkernen in Wasiko district, Kampala. Het zijn snel groeiende achterbuurten in een gebied van 10 km doorsnee met ongeveer 150.000 inwoners. Verkrotting, prostitutie, armoede en alcohol- en drugsverslaving kenmerken deze wijken. De onderzoekers gingen van deur tot deur en troffen in die negen weken 300 gezinnen met gehandicapte kinderen aan. Stichting Mirembe steunt dit baseline onderzoek.

SEECHILD startup

SEECHILD, een goed begin is het halve werk!

SEECHILD, Sustainable Effective Empowerment of Children with Disabilities, een nieuwe onafhankelijke organisatie voor ouder-begeleiding en zorg in de thuissituatie van gehandicapte kinderen.
Het op te richten Bunamwaya Integrated Day Skills Training Centre zal scholingsprogramma’s bieden aan kinderen en jongeren met lichamelijk en geestelijke beperkingen.