Tag Archives: gehandicapten

SEECHILD, noodzakelijke reorganisatie

Het Bunamwaya Centre in Kampala (BISTC), een thuiszorginstelling en school voor gehandicapte jongeren, heeft de 22 maanden coronasluiting mede dankzij uw steun kunnen doorstaan en herstartte weer in januari 2022.
In Mpigi (60 km van Kampala) is in februari ‘23 een nieuwe vestiging van Seechild in gebruik genomen: MISTC. Het heeft naast een dagcentrum zoals in Kampala ook faciliteiten voor zorg en wonen voor dertig kwetsbare pupillen.

Sinds de herstart in ’22 financiert Mirembe in het Bunamwaya Centre een nieuwe groep jongvolwassenen. Wij blijven de zorg voor deze groep betalen gedurende de looptijd van drie jaar, tot eind 2024.
De mensen van Seechild blijven enthousiast en toegewijd. Maar ondanks lokale steun, blijkt het verwezenlijken van een financieel duurzame organisatie een moeilijke opgave. Ouders kunnen nu in deze tijd niet genoeg meer bijdragen.

Seechild: succes en onzekerheid

Fred Matovu heeft de leiding van Seechild: ‘De snelle verbetering van de kinderen onderstreept het bestaansrecht van beide centra. Ouders ‘fall in love with our Centers’ en prijzen onophoudelijk de positieve vooruitgang die hun zoons en dochters laten zien.’

Het bijgaand halfjaarlijks verslag (Engels) bevat ook een mooie fotorapportage van de dagelijkse activiteiten.
Dit illustreert het grote belang van Seechild voor verbetering van de levens van de gehandicapte kinderen en hun families.

Waardering
De lovende woorden en ook materiele steunbetuigingen op de jaarlijkse ‘Speech Day’ in het Bunamwaya Center zijn een opsteker. De Minister voor Gehandicaptenzorg prees de instelling en gaf een jaar schoolgeld voor een viertal kinderen. ‘Het was een vreugdevolle en kleurrijke dag’, schrijft Fred.
De liefdevolle toewijding van de medewerkers en steun van de lokale gemeenschap samen zijn echter onvoldoende om het voortbestaan van Seechild veilig te stellen.

Rehabilitatie Programma Seechild start nieuwe groep

Boze geesten, vloeken en hekserij zitten erachter!

Die overtuiging draagt bij aan de marginalisering van mensen met een geestelijke beperking in de Oegandese samenleving.

De grote, soms dramatische successen van de eerste groep deelnemers aan het revalidatieprogramma in 2018 zorgden voor een overweldigend aantal nieuwe aanmeldingen bij Seechild in Kampala.
De staf van Seechild wilde in 2022 een volgende groep van 15 tot 20 jongvolwassenen beginnen. Daarvoor was € 5000 nodig.

Dankzij veel kleinere en één grote aanvullende donatie van een sponsor kon de groep in de zomer van 2022 daadwerkelijk van start gaan!
HEEL VEEL DANK aan de ruimhartige gevers!

Seechild kon verder, bedankt!

Dankzij u komt Seechild ook het tweede coronajaar door!

Een overzicht:
2018. SEECHILD (Sustainable and Effective Empowerment of Children with Disabilities) startte dit project in Bunamwaya, een dorpje bij de hoofdstad Kampala.

2021. Dit jaar begon hoopvol voor Seechild. Een enthousiaste staf brengt de pupillen kennis en vaardigheden bij om zich in het leven beter te kunnen redden. Het centrum staat goed bekend in de omgeving. Ouders en verzorgers worden betrokken bij de educatie van hun kinderen. Samen maken zij zich sterk om het stigma van gehandicapt-zijn te doorbreken.

Covid-19 crisis
Maart 2020
De coronapandemie sluit het centrum. Transport ligt stil en markten en winkels worden gesloten. Ouders verliezen hun baan of werk.
De kinderen blijven thuis. Het team zoekt hen op, geeft fysiotherapie en hulp bij huiswerk. Een paar jongeren mogen op het centrum werken aan hun beroepsopleiding. Het ontbreekt aan inkomen; het centrum krijgt geen contributie meer voor het schoolfonds.

Seechild door de tweede lockdown.

Nog geen twee maanden waren ze weer open toen op 7 juni jl. de tweede lockdown kwam.

‘Onze medewerkers blijven de meest kwetsbare pupillen thuis bezoeken’, schrijft Fred Matovu op 5 juli. ‘Zij treffen gezinnen aan met gebrek aan voedsel. Ondervoeding en het afbreken van de behandelingen willen we voorkomen. Kunnen jullie ons helpen?’
Stichting Mirembe springt bij met € 4500 noodhulp.

‘Deze steun kwam als manna uit de hemel’, rapporteert hij half augustus. ’Want er werd veel honger geleden, terwijl de beloofde regeringssteun onze mensen nooit bereikte.
We konden ieder gezin met een gehandicapt kind 10 kilo maismeel, 10 kilo rijst, twee staven zeep, twee liter kookolie en 10 kilo suiker geven. Ze kregen ook € 25 voor geneeskundige zorg en medicijnen. Daarnaast konden we drie maanden met € 150 per maand een deel van de vaste kosten van het centrum betalen. Heel hartelijk dank!’

Oeganda weer op slot!

Scholen en instituten gaan weer dicht. Reizen in het land is beperkt. Markten zijn gesloten.

Maandag 7 juni.
Wilma Kok, gezinscoach op het platteland nabij Jinja schrijft ons: ‘De gevolgen voor Oeganda zijn heftig: alle scholen weer dicht. De kinderen uit de eerste drie leerjaren hebben al meer dan een jaar geen onderwijs gekregen. Zij zouden vandaag gaan beginnen. Deze achterstand is nauwelijks meer in te halen. Ik zie weer veel tienerzwangerschappen aankomen en geweld in gezinnen. Hoe gaan gezinnen dit overleven wanneer je werk (net) over de districtsgrens is?
We hebben drie dagen gekregen om de kinderen naar huis te halen. Veel kinderen zitten op kostscholen. Het was vanmorgen een gekkenhuis op de weg,’

Het aantal Covid-19 besmettingen neemt snel toe, vooral onder jongeren! De Oegandese overheid vaardigde op 6 juni jl. een aantal nieuwe beperkende maatregelen uit. Zie hier een overzicht van de maatregelen (Engels)