In CHIDFEA,Empowerment,Microkrediet,Nieuws,noodhulp,Tusaidiane,Vrouwen

De CHIDFEA -vrouwen weer aan de slag!

Ggaba, Kampala, 28 januari 2021, Lydia Matovu doet verslag

De situatie is nog verre van normaal. De beperkingen zijn wel verminderd, maar ook hier gelden nog alle Covid-19 regels in het openbaar leven.
Tijdens de totale lockdown verdreef het stijgende water van het Victoriameer veel mensen van hun huis en verwoestte de lokale markten. Het merendeel van de Chidfea-leden moest zowel verhuizen als hun zaken opnieuw opbouwen.

Hulp

Na de eerste hulpactie met voedsel en wat handgeld, heeft Stichting Mirembe in oktober het Chidfea mikrokredietfonds aangevuld. Tusaidiane Uganda organiseerde de noodhulp en adviseert de Chidfea leiding.

Herstart

De groep herpakt en herorganiseert zich.
De leidsters van Chidfea gaan rond en bespreken met iedere vrouw ter plaatse de situatie en welke stappen er nodig zijn.
Velen moeten helemaal opnieuw beginnen.
De vrouwen vormen nieuwe groepjes van vijf. Ze schrijven samen nieuwe voorstellen, businessplannen om hun handel weer op te starten.
Na dit overleg en aanvullende training worden pas de nodige leningen weer uitgegeven.
Iedere vrouw krijgt UGX 500.000, plm. € 125. De aflossingen beginnen pas na 6 maanden.

In het begin gooit de verkiezingsonrust nog roet in het eten; mensen zijn bang en gaan naar het platteland. Er is weinig geld in omloop.
Eind januari worden positieve ontwikkelingen zichtbaar. De vrouwen werken hard en hun handel trekt aan. Langzaamaan gaat hun leven weer de goede kant op.

Lydia illustreert haar verslag met foto’s van enkele dames en hun handelswaar.
Namens hen DANK aan alle sponsors die dit via Mirembe mogelijk maakten!

Hier leest u haar verhaal (Engels)

De voorgaande berichten: