In Kawempe Youth Centre,Nieuws,Onderwijs

Imke Straaten van Wilde Ganzen bezoekt Kawempe Youth Centre

23 september 2021, Het was een inspirerende ochtend.

Imke: ‘Esther is een inspirerende vrouw! Zeer interessant, nuttig en motiverend om te zien hoe Esther met de jongeren omgaat, hoe belangrijk zij is voor de jongeren en wat KYC voor hen betekent’.

Over veel verschillende dingen is gesproken.
Op het Youth Livelihood Program wordt enthousiast gereageerd. Veel jongeren nemen deel aan de trainingen en de spaargroepen. Het is, mede door de corona perikelen, nog te vroeg om het project als geheel te evalueren.
Ook het business plan kwam aan de orde. COVID-19 dwingt tot aanpassingen en vergroot de uitdaging om het daadwerkelijk te gaan implementeren.
Imke opperde de gedachte: ‘Wilde Ganzen zou samen met St. Mirembe en KYC de mogelijkheden kunnen onderzoeken voor een samenwerking over meer jaren, om KYC metterdaad te kunnen ondersteunen op weg naar financiële zelfstandigheid’.

Esther suggereerde om met de andere WG partners in Uganda samen na te denken over het faciliteren van gemeenschapsparticipatie door civil society organizations en vroeg zich af welke rol Wilde Ganzen en de Nederlandse partners hierin kunnen vervullen.

‘Deze linking & learning meetings stonden sowieso al op de planning’, schrijft Imke, ‘Dus ontzettend gaaf om dit samen met Esther komend jaar op te pakken’.

Imke’s opdracht in Oeganda zou een aantal hoopvolle ontwikkelingen kunnen katalyseren waarvan de kiemen al aanwezig zijn. Wij willen u daarvan graag in de komende berichten op de hoogte houden.

Imke Straaten blijft een jaar in Oeganda.

Zij schrijft: ‘In samenwerking met de Oegandese organisatie Kulika Uganda en natuurlijk onze en jullie partnerorganisaties in Oeganda ga ik onderzoek doen naar ‘community-based development’ gerelateerd aan Landbouw en voedselzekerheid in Oeganda, om zo meer inzicht te krijgen in de succesfactoren en briljante mislukkingen in de samenwerking tussen lokale partnerorganisatie, gemeenschappen en stakeholders. Met andere woorden: Welke unieke rol vervullen de lokale organisaties? En hoe kunnen wij hen ondersteunen om als organisatie een (meer) participatieve aanpak toe te passen zodat de gemeenschap uiteindelijk zelf aan het roer staat van de gewenste verandering.

Dus wat betekent ‘community-based development’ in de praktijk? En, hoe kunnen wij onze partnerorganisaties hierin verder ondersteunen?’

Hier vindt u achtergrondinformatie over Kawempe Youth Centre.