Tag Archives: Wilde Ganzen

Groeten uit Kachica, Kamuli

‘Groeten van de kinderen, de staf en de ouders van Kachica’, schrijft Rose Muberalugo, begin maart op reis in Oeganda.

‘Ik ben dankbaar dat het gelukt is Kachica te bezoeken, een verassing voor mij en voor iedereen daar!
De ontvangst is heel plezierig en goddank blijkt iedereen in goede gezondheid.
Voor het eerst breng ik twee dagen door bij de mensen in Kamuli.
Nu kan ik ook enkele gezinnen bezoeken die de vruchten plukken van het Twee-generatie project.
De afstanden zijn te groot om ze allemaal op te zoeken.

Linking & Learning, netwerken in Oeganda

Kampala, 10 maart 2023, Imke Straaten van Wilde Ganzen bericht:

‘Het zit erop! De Wilde Ganzen familie in Uganda groeit en groeit, kent elkaar steeds beter én weet elkaar steeds beter te vinden.’
Het was zien
én weerzien; partners kennen elkaar van de vorige meeting in 2022 of van de Change the Game Academy’. *)
Van deelnemende partners van Stichting Mirembe kregen wij even enthousiaste reacties.

I again got a chance to share experience with other colleagues from different organizations that deal with the community. There were many who attended including members from ARU/URDT**),Tusaidiane and other organizations,’ schrijft Fred Kalanzi, hoofd van de Kachica school in Kamuli.

Deze tweede Linking & Learning meeting staat in het teken van netwerken en uitwisselen mét elkaar ín Oeganda. De centrale thema’s zijn: Gemeenschapsparticipatie en Organisatieontwikkeling.

KYC betekent hoop en kansen voor alle leeftijden

Kawempe Youth Centre in Kampala (KYC) was weliswaar gesloten in de bijna twee jaar durende lockdown, maar de staf bleef met veel vrijwilligers actief en bewees in deze crisis haar grote belang voor de gemeenschap.
Na de lockdown uitte zich dat in een indrukwekkend aantal activiteiten.
Zij komen nog steeds mensen tekort, maar desondanks slagen zij erin, in samenwerking met lokale en internationale partners, nieuwe initiatieven te starten op tal van terreinen.
Van spelend leren met kleuters, voorlichting over voeding, hygiëne en opvoeding voor jonge ouders, muziekonderwijs, lessen in digitale vaardigheden, cursussen voor onderwijzers tot het begeleiden en trainen van jongeren naar financiële en sociale zelfstandigheid.

Op hun Facebookpagina doen ze daar regelmatig enthousiast verslag van.

Succesvolle heropening van de Kachica school

Maandag 10 januari 2022, Kamuli, Rakai.
Ze zijn er weer! Met een overweldigend aantal leerlingen heropent de Kamuli Childcare Nursery & Primary School.

Iedereen is blij na de schoolsluiting die in Oeganda 20 maanden duurde.
Eerst een verplichte tweedaagse training over covid maatregelen en hygiëne op school dan kunnen ze weer aan de slag.

Maar niet overal! Zo’n 5000 scholen deden niet mee. Ze waren failliet gegaan of konden niet open wegens een tekort aan leerkrachten. Deze hadden ruim twee jaar geen salaris gehad en moesten ander werk zoeken voor inkomen voor hun gezinnen.
Op andere plaatsen kwam slechts één op de tien leerlingen terug naar school. Ouders hebben geen schoolgeld of kinderen moeten noodgedwongen helpen om het gezinsinkomen aan te vullen. Veel tienermeisjes zijn zwanger geraakt of vervroegd uitgehuwelijkt.

Imke Straaten van Wilde Ganzen bezoekt Kawempe Youth Centre

23 september 2021, Het was een inspirerende ochtend.

Imke: ‘Esther is een inspirerende vrouw! Zeer interessant, nuttig en motiverend om te zien hoe Esther met de jongeren omgaat, hoe belangrijk zij is voor de jongeren en wat KYC voor hen betekent’.

Over veel verschillende dingen is gesproken.
Op het Youth Livelihood Program wordt enthousiast gereageerd. Veel jongeren nemen deel aan de trainingen en de spaargroepen. Het is, mede door de corona perikelen, nog te vroeg om het project als geheel te evalueren.
Ook het business plan kwam aan de orde. COVID-19 dwingt tot aanpassingen en vergroot de uitdaging om het daadwerkelijk te gaan implementeren.
Imke opperde de gedachte: ‘Wilde Ganzen zou samen met St. Mirembe en KYC de mogelijkheden kunnen onderzoeken voor een samenwerking over meer jaren, om KYC metterdaad te kunnen ondersteunen op weg naar financiële zelfstandigheid’.

‘Yes, it can be done!’

Inspirerende training Change the Game Academy

De derde bijeenkomst van de Change the Game Academy van 8 tot 12 mei ging vooral over lokale fondsenwerving.
De zes deelnemers van de Daughters of Charity, de Elisabeth Namaganda Foundation en Tusaidiane Uganda sturen ons foto’s en enthousiaste mails. Hier enkele citaten:

‘We hebben zoveel geleerd van de trainingen, het presenteren en in het werken in de groepen. Onze nieuwe vaardigheden maken ons vindingrijker in het mobiliseren van lokale betrokkenheid’.