Tag Archives: Kawempe Youth Centre

Kawempe en KYC tijdens de corona crisis

De armsten worden het hardst getroffen

De corona crisis heeft in een land als Uganda niet overal dezelfde impact. In stedelijke gebieden leven mensen dicht op elkaar. Mensen verdienen in de formele en informele economie hun geld en ze zijn voor hun voeding grotendeels afhankelijk van wat elders wordt verbouwd. In de landelijke gebieden hebben de maatregelen andere gevolgen. In Kawempe, een arme buitenwijk van Kampala, is de impact goed merkbaar.
Esther Kyazike, de directeur van het Kawempe Youth Centre (KYC), woont ook in de wijk Kawempe, maakt het dagelijks mee.

Meer aandacht voor bibliotheken

13 februari 2020. Een bericht van Esther Kyazike.
Minister Frank Tumwebaze van Gender, Arbeid en Sociale Ontwikkeling kondigt een beleidsherziening voor bibliotheken aan.

Hij geeft aan bibliotheken heel belangrijk te vinden. “Een leescultuur is van groot belang, het is een bron van welvaart. Kennis is de toekomst.

De minister is van mening dat de overheid op lokaal niveau haar burgers toegang tot informatie moet verschaffen, zoals beleidsdocumenten, wetgeving en rapporten.
“Maar bibliotheken zijn ook belangrijke hoeders van authentieke informatiebronnen, in een online tijdperk waarin het vaak moeilijk is bronnen op hun juistheid en waarde te schatten”, aldus de minister.

Kawempe Youth Centre, de uitdagingen van groei

KYC beleeft een periode van ongekende groei.
Dat is fantastisch, maar maakt het voortbestaan van KYC ook moeilijk.

KYC zal meer inkomen uit eigen activiteiten moeten genereren en de transformatie gaan maken van een donor-afhankelijke NGO naar een sociale onderneming.

De jeugdbibliotheek, met mobiele bibliotheek voor scholen, het ICT programma met computertraining en internetfaciliteiten, haar dans- en muziekgroep en het groot aantal activiteiten in en voor de lokale gemeenschap; de afgelopen twintig jaar is KYC steeds belangrijker geworden voor Kawempe, een grote buitenwijk van Kampala. *)

Kawempe Youth Centre 20 jaar!

Op 3 september 2019 was het twintig jaar geleden dat er in Kawempe, één van de vijf stadsdelen van Kampala, een jeugdbibliotheek startte.

Esther Kyazike stond aan de wieg van het initiatief en liet het onder haar leiding uitgroeien tot het jongerencentrum dat het nu is, met steun van onder andere Stichting Mirembe. Esther deelt haar vreugde over deze 20e verjaardag in een berichtje:

‘Vandaag vier ik 20 jaar bibliotheek- en jeugdwerk in Kawempe. Op 3 september 1999 werd een jeugdbibliotheek, de eerste in zijn soort in dit stadsdeel, gelanceerd door toenmalig staatssecretaris voor basisonderwijs, hare excellentie mevrouw Bitamazire.

Gratis internet voor Kawempe Youth Centre

‘We are super excited!’,  schreef Kawempe Youth Centre op 1 maart jl. op facebook.

Daar hadden zij alle reden toe. Die dag werd bij KYC, voor de duur van twee jaar, gratis toegang tot internet gelanceerd.
Internetprovider Airtel Uganda heeft dit centrum voor deze service geselecteerd, in het kader van haar programma ‘Powering Public Libraries with Airtel’s fast speed 4G’.

Boeken voor de Kawempe Bibliotheek

Juni 2018. Op korte termijn zijn nieuwe en meer schoolboeken nodig.

De mobiele bibliotheek service voor scholen verloor enkele klanten toen de overheid voor januari 2018 een nieuwe syllabus aankondigde en KYC niet kon garanderen over voldoende nieuwe schoolboeken te kunnen beschikken.
Het ministerie stelde overigens in februari de vernieuwing een jaar uit o.m. omdat men de logistiek niet rond kreeg.
Inmiddels overwegen een paar scholen op hun besluit terug te komen de bibliotheek service te stoppen. Zij willen er wel op kunnen rekenen dat er voldoende up-to-date lesmateriaal beschikbaar is.
Dit benadrukt de noodzaak om op korte termijn de schoolboekenvoorraad te vernieuwen en te verruimen.