In jongeren,Kawempe Youth Centre,Nieuws,Onderwijs

Kawempe Youth Centre helpt jongeren naar werk

‘Het Youth Livelihood Project dat KYC enkele jaren draait, werpt zijn vruchten af’.

‘KYC is nu echt een serieuze speler in het steunen van de jeugd om in het eigen levensonderhoud te voorzien’, vertelt Esther Kyazike, directeur van Kawempe Youth Centre.

Bruisend centrum
Kawempe Youth Centre (KYC) startte 24 jaar geleden als bibliotheek voor jeugd en onderwijs. Sindsdien is het uitgegroeid tot bruisend jeugdcentrum waar naast boeken veel anders is te krijgen. Jongeren studeren er, kinderen spelen, de dansgroep danst, de brassband treedt regelmatig op en menig jongere surft in KYC’s internetcafé of volgt een ICT training. Jonge moeders bezoeken het ‘consultatiebureau’. Bijeenkomsten voor tienermeisjes en andere groepen worden druk bezocht.

Ondernemen kun je leren
Vrij nieuw is het Youth Livelihood Project. Met financiële steun van KS Foundation helpt dit project jongeren hun kansen op werk en inkomen te vergroten. Betaalde banen zijn in de wijk schaars. Veel jongeren worden uiteindelijk ondernemer. Maar ook de weg daar naartoe is niet eenvoudig. KYC biedt samen met partnerorganisaties bijna 200 jongeren vakgerichte scholing en training in ondernemerschap en in ICT. Ook stimuleert KYC jongeren groepen om samen hun toekomst in eigen hand te nemen.
KYC werkt samen met enkele banken. Jongeren kunnen er een spaarrekening openen en onder voorwaarden een starterslening krijgen. Inmiddels zijn er zes spaargroepen actief. De leden steunen elkaar bij het starten en runnen van een bedrijfje en het sparen uit de opbrengst. De nieuwe bedrijfjes produceren tassen, sandalen, hygiënische zeep en schriften.

‘Elke dag komen jongeren naar ons toe met de vraag of we ze kunnen helpen. Corona heeft velen op achterstand gezet. Het project voorziet in een enorme behoefte’, aldus Esther.

Vertrouwen
Het zijn mooie resultaten. Uitdagingen blijven er genoeg. Zo is de drempel voor het verkrijgen van krediet nog te hoog. Maar KYC zet door. Esther Kyazike promoot in haar politieke rol als women counsellor het belang van het centrum voor de toekomst van jongeren. Menig organisatie wil samenwerken. Onlangs toonde zelfs de International Labour Organization (VN) interesse tijdens een bezoek.
KYC heeft er vertrouwen in dat ze nog veel meer jongeren op weg kan helpen.

Dankzij uw hulp kunnen wij hen daarbij blijven steunen.

Hier leest u meer over het Youth Livelihood Project

Achtergrondinformatie over het Kawempe Youth Centre vindt u hier.