Tag Archives: Tusaidiane Uganda Ltd.

Eerste noodhulp aan de vrouwen van CHIDFEA

Ggaba, Kampala, 29 juni 2020. Sharifa Nabaweesi van Tusaidiane bericht:

‘Deze maandag  was ik bij de distributie van de eerste hulppakketten aan de meest getroffen vrouwen van Chidfea.
Lydia Matovu en Betty Nakabilwa, de leiders van deze groep, kochten de voorgaande dagen maismeel, bonen, suiker, bakolie, zeep en gezichtsmaskers en stelden de pakketten samen.’

Op 15 juni konden zij deze vrouwen pas bezoeken en werd duidelijk in wat voor hopeloze situatie zij zaten.

Covid-19 noodhulp voor Kachica in Rakai

Tijdsdruk

Half april 2020 berichtten het bestuur van de Kachica school (Kamuli Childcare Association) en de vrouwengroep van Kamuli  dat door de lockdown er voedsel tekorten waren.  Zie hier ons eerder bericht daarover.
Ze waren zelf al begonnen met het aanpakken van het voedselprobleem en deden nu een beroep op onze stichting.
Tusaidiane Uganda kon de inkoop vóórfinancieren.
Binnen twee weken kwam met organisatorische hulp van Sharifa van Tusaidiane de noodhulp op gang.

De corona crisis brengt ook Kachica in Kamuli in de problemen

Scholen zijn gesloten, zaken zijn dicht, transport is stilgelegd, er ontstaan tekorten.

In het paasweekend, kwam van de Kachica school in Kamuli, een arm gebied tegen de grens met Tanzania, een verzoek om hulp om de leraren te kunnen doorbetalen en de meest kwetsbare kinderen en hun families te helpen met extra voeding.

Noodhulp
De kinderen moeten schoolmaaltijden missen. In dit gebied van vooral veehouders hebben de mensen weinig eigen landbouw-voorraad.  De prijzen van voedsel op de markt lopen hoog op door het stilliggend transport. Daardoor kan ook geen vee verhandeld worden. Veel mensen leven in een ‘hand – mond’ economie: de verdiensten van een dag werk gaan op aan eten.

De crisis op het platteland.

St Francis Little Birds Nursery and Primary School.

Mannya is een dorp in de landelijke regio Rakai. De St. Francis Little Birds Nursery and Primary School biedt onderwijs voor deze arme regio. De helft van de leerlingen zijn wezen of kwetsbare kinderen. De meesten komen uit pleeggezinnen, eenoudergezinnen en enkele ouderloze gezinnen onder de hoede van familie.
Ook deze school moet vanwege de corona crisis haar deuren sluiten.
Dit heeft grote gevolgen voor de gemeenschap. Niet alleen vanwege het onderwijs dat nu stil ligt, ook om het feit dat de kinderen de schoolmaaltijden moeten missen!

2019, een bijzonder jaar!

In januari dit jaar vierden we ons veertig jaar bestaan.
Mede dankzij onze trouwe donateurs is er die tijd veel tot stand gebracht en er is ook veel veranderd.

Ooit, in 1979, begonnen we met het sturen van kleding, genees- en hulpmiddelen, en het financieren van incidentele projecten. Nu, 40 jaar later, ligt de nadruk op meerjarige afspraken over structurele verbetering van managementcapaciteit en duurzaamheid.

Dat kunnen we niet meer alleen.
We werken steeds meer samen met zowel uitvoerende partners in Oeganda als andere organisaties aan onze kant van de wereld.
Uitwisselen van expertise en het gezamenlijk dragen van verantwoordelijkheid voor financiering en begeleiding schept meer mogelijkheden maar vergt ook veel overleg.

De Mirembe werkgroep
Op Hemelvaartsdag, aan het slot van de succesvolle Hallo Wereld manifestatie in Boxmeer, hebben we afscheid genomen van Hanny Friesen, Carla van Thiel en Irene van Beekum.
Feitelijk was Hanny al langer geleden gestopt en Irene heeft de projecten onder haar hoede onlangs kunnen afsluiten.

SEECHILD Bunamwaya Centre, Kampala, het tweede jaar

2019 is het tweede jaar van deze organisatie voor kinderen met beperkingen. Het centrum levert onderwijs, training en revalidatie. De staf verleent ook thuiszorg.

In de loop van dit jaar vroegen wij u bij te dragen voor het Muziek, Dans en Drama project en het Schoolfonds van Seechild.
Stichting Basta in Nijmegen schonk € 1500 en € 1000 kregen we van het Frankeland Steunfonds derde Wereld. In totaal bracht U €  2800 bijeen!
Heel hartelijk dank aan allen die bijgedragen hebben!
Mirembe kon daarmee beide deelprojecten helpen realiseren!

Een overzicht van de verschillende deelprojecten die dit jaar zijn gehonoreerd: