Tag Archives: Tusaidiane Uganda Ltd.

Oeganda weer op slot!

Scholen en instituten gaan weer dicht. Reizen in het land is beperkt. Markten zijn gesloten.

Maandag 7 juni.
Wilma Kok, gezinscoach op het platteland nabij Jinja schrijft ons: ‘De gevolgen voor Oeganda zijn heftig: alle scholen weer dicht. De kinderen uit de eerste drie leerjaren hebben al meer dan een jaar geen onderwijs gekregen. Zij zouden vandaag gaan beginnen. Deze achterstand is nauwelijks meer in te halen. Ik zie weer veel tienerzwangerschappen aankomen en geweld in gezinnen. Hoe gaan gezinnen dit overleven wanneer je werk (net) over de districtsgrens is?
We hebben drie dagen gekregen om de kinderen naar huis te halen. Veel kinderen zitten op kostscholen. Het was vanmorgen een gekkenhuis op de weg,’

Het aantal Covid-19 besmettingen neemt snel toe, vooral onder jongeren! De Oegandese overheid vaardigde op 6 juni jl. een aantal nieuwe beperkende maatregelen uit. Zie hier een overzicht van de maatregelen (Engels)

De bouw van de Kamuli Childcare, Nursery and Primary School vordert

Mei 2021. De nieuwe klaslokalen en de watervoorzieningen waren al begin 2020 afgebouwd, nu zijn ook de keuken en de multifunctionele hal klaar.

De slaapzalen voor de examenklassen zijn de laatste grote klussen waaraan wordt gewerkt.

Een jaar geleden berichtten wij over de Covid-19 noodhulp aan de Kachica school en de mensen in Kamuli.
Met veerkracht en onderlinge solidariteit biedt de gemeenschap de crisis het hoofd.
Lees hier meer over deze Covid-19 noodhulp.

Het leven komt weer op gang. Echter, nog niet alle leerlingen mogen naar school.
Maar in deze relatieve rust kon de nieuwe aannemer in het najaar de bouw hervatten.
Iedereen is enthousiast over de resultaten!

Het Tusaidiane Boekenfonds: blije gezichten in corona tijd

Sharifa Nabaweesi en haar collega’s sturen een verslag over 2020

Het verslag laat zien hoe relatief kleine donaties veel kunnen bijdragen aan de onderwijs mogelijkheden en een oppepper betekenen voor de leraren, behandelaars en hun pupillen.

Tusaidiane Uganda kreeg verzoeken van leraren om te helpen de negatieve effecten van de schoolsluitingen op te vangen. Onderwijzers gaan van deur tot deur met lesmateriaal om hun leerlingen te helpen. Een tweetal scholen kregen, onder meer om dat mogelijk te maken, een printer.

De CHIDFEA -vrouwen weer aan de slag!

Ggaba, Kampala, 28 januari 2021, Lydia Matovu doet verslag

De situatie is nog verre van normaal. De beperkingen zijn wel verminderd, maar ook hier gelden nog alle Covid-19 regels in het openbaar leven.
Tijdens de totale lockdown verdreef het stijgende water van het Victoriameer veel mensen van hun huis en verwoestte de lokale markten. Het merendeel van de Chidfea-leden moest zowel verhuizen als hun zaken opnieuw opbouwen.

Hulp

Na de eerste hulpactie met voedsel en wat handgeld, heeft Stichting Mirembe in oktober het Chidfea mikrokredietfonds aangevuld. Tusaidiane Uganda organiseerde de noodhulp en adviseert de Chidfea leiding.

CHIDFEA krabbelt weer op

CHIDFEA is een, tot voor kort, succesvolle groep van 45 zelfstandige vrouwen, die een onderlinge steungroep vormen. Naast het krediet- en spaarfonds verzorgen zij trainingen, kinderopvang en counseling bij levensproblemen.
Dit voorjaar zijn ze dubbel getroffen: de lockdown door de covid-19 pandemie en het extreem hoog water van het Victoriameer. Allen verloren hun bron van inkomsten en het merendeel van de vrouwen ook hun bedrijfje, marktkraam en zelfs hun woning.

Eerste noodhulp aan de vrouwen van CHIDFEA

Ggaba, Kampala, 29 juni 2020. Sharifa Nabaweesi van Tusaidiane bericht:

‘Deze maandag  was ik bij de distributie van de eerste hulppakketten aan de meest getroffen vrouwen van Chidfea.
Lydia Matovu en Betty Nakabilwa, de leiders van deze groep, kochten de voorgaande dagen maismeel, bonen, suiker, bakolie, zeep en gezichtsmaskers en stelden de pakketten samen.’

Op 15 juni konden zij deze vrouwen pas bezoeken en werd duidelijk in wat voor hopeloze situatie zij zaten.