In ,,,,,

Help me to school programme

Help Me to School Programme

Op weg naar financiële zelfstandigheid.
Fondswerving en plannen om het schoolgeldenfonds onafhankelijk te maken.

Het Help Me to School Programme is een schoolgeldfonds dat beheerd wordt door de Elisabeth Namaganda Foundation.

Doel:

Kansarme kinderen in staat stellen lagere en middelbare school en een eventuele  beroepsopleiding te voltooien.

Sinds de oprichting zijn ruim drie duizend kinderen geholpen.

In 2011 in totaal 61 leerlingen: 36 kinderen volgden lagere school (P1-P7), 18 de middelbare school (S1-S6) en 7 studeerden aan een hogere beroeps- of universitaire opleiding.
Vanwege de smalle financiële basis is in 2012 afgesproken niet uit te breiden en het aantal kinderen in het fonds min of meer gelijk te houden.
In 2013 waren er  35 lagere school- en 10 middelbare schoolstudenten en 8 volgden beroeps- en hogere opleidingen.

Het HMtSP wordt sinds 1979 doorlopend ondersteund door Stichting Mirembe.

Met ingang van 2012 is de ondersteuning vooral gericht op grotere financiële onafhankelijkheid.

Partytenten project

Elisabeth startte dit project al meer dan 15 jaar geleden.

Op het mooie, goed onderhouden terrein van het UCMTI (Uganda Catholic Management & Training Institute), ommuurd en met bewaking aan de poort, wordt in de weekenden gelegenheid gegeven om besloten bijeenkomsten te houden zoals bruiloften, begrafenis ceremonies en familiefeesten.

De studenten kunnen een zakcent verdienen in de bediening.

Met hulp van Stichting Mirembe zijn in het begin partytenten en alle andere toebehoren aangeschaft.

Met succes: het project brengt jaarlijks ongeveer 20% van het budget voor de schoolgelden binnen.

In 2012 waren de tenten aan vervanging toe. Stichting Mirembe financierde nieuwe tenten.

De Elisabeth Namaganda Foundation. (ENF)

Dit is een lokale stichting die Rose Nayiga, de beheerder van het fonds, zal helpen om lokale fondswerving en sponsering te organiseren en het gevoel van betrokkenheid van de plaatselijke gemeenschap te bevorderen.

Het is hún Help Me to School Programme; men is er trots op en men wil het laten voortbestaan.

Het bestuur wordt gevormd door voormalige studenten van het HMtS Programme. Veel van hen zijn met succesvolle carrières waardevolle leden van de Oegandese maatschappij geworden.

Zij werden benaderd om hun competenties en netwerken in te zetten voor deze stichting.

In mei 2014 is de eerste formele bijeenkomst van het nieuwe bestuur geweest.

Maar daarvoor al waren de oud studenten betrokken bij het starten en uitvoeren van het parkeerplaats project.

Op 23 juni 2018 werd tijdens de Elisabeth Namaganda Memorial Day het Elisabeth Namaganda Fund opgericht. Een lokale charitatieve organisatie waaraan veel ex-pupillen  jaarlijkse willen bijdragen.  Met incidentele giften en steun ‘in natura’ werd het een veelbelovende start van dit fonds.
lees er hier meer over

Parkeerplaatsproject

Een braak stuk land, grenzend aan de plaats waar nieuwe leslokalen van het UCMTI staan, wordt door The Grail Uganda voor dit doel ter beschikking gesteld. Na egaliseren, verharden en de bouw van een muur met een poort doet deze plek dienst als parkeerterrein.

Masterstudenten, die vaak een baan hebben en van ver naar de vervolgopleiding komen, kunnen op het bewaakte terrein hun auto stallen. Parkeergeld wordt met het cursusgeld geïnd.

Het eerste jaar, 2013, was de parkeerplaats open voor de avond en weekend cursisten. Met de opbrengst wil men nu uitbreiden, hele dagen open zijn en voor de verhuur aan de rand van het terrein een restaurant en kleine winkeltjes opzetten. Studenten kunnen dan terecht voor snacks, kantoorartikelen of ze kunnen naar de kapper! Door ambtelijke corruptie hebben ze tot medio 2019 moeten wachten op de definitieve vergunningen voor deze bouw.

Studentenhuisvesting

Het bestuur van het ENF krijgt in 2018 een stuk land aangeboden, op dezelfde heuvel als het UCMTI is gevestigd. Een oud-pupil van het Help Me to School Programme wil het perceel voor een ‘vriendenprijsje’ aan het ENF overdragen. In de directe omgeving zijn zeven universiteiten en hoge scholen gevestigd. Aan goede studentenhuisvesting is groot gebrek. De grondprijzen schieten er omhoog.
Een ‘student hostel’ zou een gegarandeerde en permanente bron van inkomsten kunnen betekenen voor het schoolgeldenfonds.

Voor de aanbetaling brengen de lokale leden van het Elisabeth Namaganda fonds in juni 2019 ruim 25% van de koopsom bijeen. Stichting Mirembe steunt dit initiatief en doet haar best om op korte termijn  de resterende € 18500,- te genereren.

De Van Doorn Stichting

Dit is een charitatief fonds dat wereldwijd educatieve projecten steunt en studenten met beurzen helpt.  Zij sponsorden een aantal studenten van het HMtSP voor duurdere middelbare – en beroepsopleidingen. In 2013 startte dit op proef, maar dit heeft helaas niet tot een blijvende samenwerking geleid.

Gerelateerd aan dit project :

De zorg voor de kinderen van Elisabeth!HMTS-5

Kampala, Oeganda, 12 juni 2012.
Elisabeth Namaganda overlijdt, twee dagen na haar 72e verjaardag.
Zij laat 61 weeskinderen na.

Rose Najiga vraagt zich af: ‘Hoe moet het nu verder met hen? Ze in de steek laten is ondenkbaar!’

hmts-3

Het Help Me to School Programme is een schoolgeld fonds.

Doel: Kansarme kinderen is staat stellen lagere en middelbare school en een eventuele beroepsopleiding te voltooien. Sinds de oprichting zijn ruim tweeduizend kinderen geholpen.

Lees meer facts & figures.

HMTS-2Met deze mogelijkheid kunt u de voortgang van uw sponsoring op de voet volgen.

%d bloggers liken dit: