In Gehandicapten,Nieuws,Onderwijs,Schoolgeld,SEECHILD,Tusaidiane

Seechild is weer open!

Wasiko, Kampala, april 2021, Fred Matovu bericht:

‘Ik ben blij dat de aanpassingen van het terrein aan de Covid-19 voorwaarden klaar zijn. We kunnen weer open!’

Het SEECHILD–BISTC instituut kan de zorg voor de jongeren met meervoudige beperkingen weer oppakken.
In het staketsel van een nooit afgemaakt gebouw aan de rand van het terrein zijn twee ruime klaslokalen en twee kleinere kamers gerealiseerd. Rolstoelvriendelijk, met nieuwe vloeren, gepleisterde muren, deuren en getraliede vensters, weliswaar zonder glas, biedt het gebouw genoeg extra ruimte om veilig met de kinderen te werken.
Een extra gift van € 4000 van stichting Mirembe, begin dit jaar, maakte dit mogelijk.

Er ontbreekt nog veel, maar met de overige aanpassingen op het terrein kan er weer gestart worden.

Dan blijkt ook hoe moeilijk dat is.
Ouders hebben geen geld om voldoende bij te dragen in de kosten van de school.
Ze worden overgehaald om voor half geld de kinderen toch naar school te brengen. Sommigen doen dat maar vragen schoorvoetend ook voor dat deel krediet.
De economie in Oeganda is nog erg kreupel. De effecten van de Covid pandemie zijn ernstig. Diverse projecten van de organisatie zelf om geld te verdienen maken weinig kans. Ook de sponsering door lokale bedrijven valt weg.
Het centrum maakt schulden om de staf te kunnen betalen.

‘Het goede nieuws is’, zegt Fred, ‘Dat de medewerkers heel gemotiveerd blijven en de kinderen graag naar het centrum komen. We krijgen ook steeds meer bekendheid en dat vergoot ons draagvlak in de gemeenschap. Mensen van andere organisaties bezoeken ons en zijn verrast over wat wij de kinderen kunnen bieden.’

Zij zetten alles op alles om door te kunnen gaan.
€ 8.500 kost het om het centrum dit jaar draaiend te houden
Stichting Mirembe wil ze daarbij helpen.
Mogen wij, in deze tijd, ook om uw steun vragen?

Lees hier meer over Seechild en onze actie.

Hier vindt u het verslag van Fred Matovu (Engels)