In Gezondheidszorg,Kawempe Youth Centre,Nieuws,noodhulp,Onderwijs

Hoopvolle effecten van noodhulp door Kawempe Youth Centre

Rampzalig waren de gevolgen van de lockdown in Oeganda.

Miljoenen Oegandezen verloren hun inkomen. Dagloners, 70% van de stadsbevolking, kunnen inkomensverlies niet opvangen. Het gevolg: honger, met name in stadswijken zoals Kawempe. Door de schoolsluiting missen kinderen onderwijs en extra voeding en hangen rond op straat. Jongeren verkopen hun lichaam en proberen van alles om wat inkomen voor het gezin bijeen te schrapen.

Kawempe Youth Centre bood in deze crisis enige verlichting. Ruim tachtig gezinnen van jongeren die actief zijn bij KYC kregen met steun van Stichting Mirembe en Wilde Ganzen wat voedselhulp. Met deze jongeren organiseerde het centrum een informatiecampagne.

Van deur tot deur, met radio-spots, flyers en posters werd een groot aantal mensen geïnformeerd over Covid en over hoe zij zichzelf en anderen kunnen beschermen.
Esther Kyazike
, directeur van KYC, vertelt: ‘Hiervoor werkte KYC met jongerenvertegenwoordigers uit  diverse buurten. Ondanks de beperkte bewegingsvrijheid konden we zo toch veel mensen bereiken en op crisissituaties inspelen. Ieder voelde zich verantwoordelijk voor de eigen buurt én wist zich gesterkt door het team. De teamgeest was heel sterk. Samen bleken ze zelfs in staat om wat geld te verzamelen om twee vrouwen met hun gezinnen te helpen om werk weer op te starten. Ook steunden ze een teamlid, die op straat zou worden gezet wegens huurachterstand. Dat eigen initiatief inspireerde deze jongeren om samen een spaargroep te starten en te willen leren hoe een bedrijf op te zetten en te managen. Ze zijn heel gemotiveerd’.
Een mooie en ongeplande uitkomst van deze buitengewone situatie.

Esther is heel blij dat dit team actief blijft voor KYC. ‘Via de teamleden is het contact met de diverse buurten versterkt. We verwachten, dat als we weer open kunnen, nog meer mensen het centrum weten te vinden.

Zorgwekkend zijn de minder zichtbare gevolgen van de lockdown. Het team meldt toenemend huiselijk geweld tegen vrouwen, tienerzwangerschappen en de slechte toegankelijkheid van zorg voor zwangeren.
Het Centrum organiseerde een persconferentie om deze problemen meer zichtbaar te maken. Enkele slachtoffers van huiselijk geweld, via het jongerenteam opgespoord, deden er hun verhaal.
Esther: ‘Het is een pijnlijke realiteit. Vooral als je bedenkt dat het vrijwel altijd vrouwen zijn die de verantwoordelijkheid dragen voor de kinderen en voor inkomen om alle monden te voeden. Daar komt bij dat veel zwangeren zelf nog kind zijn en door hun vroege zwangerschap niet langer naar school zullen gaan’.

Het einde is nog niet in zicht. De scholen gaan pas begin 2021 weer open. Ondertussen probeert KYC leerkrachten te steunen om met hun mobiele telefoon leerlingen op afstand te begeleiden. Druppels op een gloeiende plaat; maar hoopvol is, dat leerkrachten ondanks hun persoonlijke situatie, hun leerlingen willen steunen.
Binnenkort hoopt KYC een project te starten om een groot aantal jongeren te trainen in business development en hen te stimuleren om te sparen. Dat de behoefte daaraan groot is, werd duidelijk tijdens de noodhulp.
Deze nieuwe activiteiten zijn een antwoord van KYC op de gevolgen van de crisis.
Esther en haar staf houden het kaarsje van de hoop brandend.

Zie hier een overzicht van alle Mirembe Covid-19 noodhulp projecten,

Lees hier meer over Kawempe Youth Centre,