Tag Archives: corona crisis

Seechild kon verder, bedankt!

Dankzij u komt Seechild ook het tweede coronajaar door!

Een overzicht:
2018. SEECHILD (Sustainable and Effective Empowerment of Children with Disabilities) startte dit project in Bunamwaya, een dorpje bij de hoofdstad Kampala.

2021. Dit jaar begon hoopvol voor Seechild. Een enthousiaste staf brengt de pupillen kennis en vaardigheden bij om zich in het leven beter te kunnen redden. Het centrum staat goed bekend in de omgeving. Ouders en verzorgers worden betrokken bij de educatie van hun kinderen. Samen maken zij zich sterk om het stigma van gehandicapt-zijn te doorbreken.

Covid-19 crisis
Maart 2020
De coronapandemie sluit het centrum. Transport ligt stil en markten en winkels worden gesloten. Ouders verliezen hun baan of werk.
De kinderen blijven thuis. Het team zoekt hen op, geeft fysiotherapie en hulp bij huiswerk. Een paar jongeren mogen op het centrum werken aan hun beroepsopleiding. Het ontbreekt aan inkomen; het centrum krijgt geen contributie meer voor het schoolfonds.

Noodhulp Kachica, zomer 2021

28 augustus 2021; Godfrey Kalanzi, de hoofdonderwijzer, bericht:

‘De vrouwengroep deelt het voedsel uit. Het eerst aan de meest behoeftige families van de 280 schoolkinderen.
De Kachica taskforce geeft  opnieuw voorlichting over Covid, hygiëne en het dragen van een mondmasker.
De mensen denken dat het je dood wordt als je Covid krijgt! Preventie is belangrijk, maar ook het stigma rond Covid moet doorbroken worden.

Onze onderwijzers bezoeken nu de schoolkinderen thuis met lesmateriaal.
Alles dankzij uw meeleven en ondersteuning!
Wij zien er naar uit dat de school weer normaal open kan.’

Oeganda weer op slot!

Scholen en instituten gaan weer dicht. Reizen in het land is beperkt. Markten zijn gesloten.

Maandag 7 juni.
Wilma Kok, gezinscoach op het platteland nabij Jinja schrijft ons: ‘De gevolgen voor Oeganda zijn heftig: alle scholen weer dicht. De kinderen uit de eerste drie leerjaren hebben al meer dan een jaar geen onderwijs gekregen. Zij zouden vandaag gaan beginnen. Deze achterstand is nauwelijks meer in te halen. Ik zie weer veel tienerzwangerschappen aankomen en geweld in gezinnen. Hoe gaan gezinnen dit overleven wanneer je werk (net) over de districtsgrens is?
We hebben drie dagen gekregen om de kinderen naar huis te halen. Veel kinderen zitten op kostscholen. Het was vanmorgen een gekkenhuis op de weg,’

Het aantal Covid-19 besmettingen neemt snel toe, vooral onder jongeren! De Oegandese overheid vaardigde op 6 juni jl. een aantal nieuwe beperkende maatregelen uit. Zie hier een overzicht van de maatregelen (Engels)

Kawempe Youth Centre beweegt mee

Dankzij uw gulle giften tijdens de kerstactie 2020 kan Kawempe Youth Centre (KYC) haar medewerkers doorbetalen en zo open blijven.

Die steun is onontbeerlijk, het centrum kan door de coronacrisis nauwelijks nog inkomsten uit eigen activiteiten werven.

‘Als we niet uitkijken ontstaat er een verloren generatie kinderen!’
vertelt een bezorgde Esther Kyazike, directeur van KYC. ‘Het belang van het centrum is door de crisis alleen maar toegenomen. Scholen mogen nu mondjesmaat open, maar menige school heeft de lange lockdown niet overleefd. Andere scholen kunnen de verplichte hygiënemaatregelen niet financieren en mogen niet open. Bovendien kunnen veel ouders het schoolgeld niet betalen. Veel kinderen zitten dus nog steeds noodgedwongen thuis’.

De CHIDFEA -vrouwen weer aan de slag!

Ggaba, Kampala, 28 januari 2021, Lydia Matovu doet verslag

De situatie is nog verre van normaal. De beperkingen zijn wel verminderd, maar ook hier gelden nog alle Covid-19 regels in het openbaar leven.
Tijdens de totale lockdown verdreef het stijgende water van het Victoriameer veel mensen van hun huis en verwoestte de lokale markten. Het merendeel van de Chidfea-leden moest zowel verhuizen als hun zaken opnieuw opbouwen.

Hulp

Na de eerste hulpactie met voedsel en wat handgeld, heeft Stichting Mirembe in oktober het Chidfea mikrokredietfonds aangevuld. Tusaidiane Uganda organiseerde de noodhulp en adviseert de Chidfea leiding.

Hoopvolle effecten van noodhulp door Kawempe Youth Centre

Rampzalig waren de gevolgen van de lockdown in Oeganda.

Miljoenen Oegandezen verloren hun inkomen. Dagloners, 70% van de stadsbevolking, kunnen inkomensverlies niet opvangen. Het gevolg: honger, met name in stadswijken zoals Kawempe. Door de schoolsluiting missen kinderen onderwijs en extra voeding en hangen rond op straat. Jongeren verkopen hun lichaam en proberen van alles om wat inkomen voor het gezin bijeen te schrapen.

Kawempe Youth Centre bood in deze crisis enige verlichting. Ruim tachtig gezinnen van jongeren die actief zijn bij KYC kregen met steun van Stichting Mirembe en Wilde Ganzen wat voedselhulp. Met deze jongeren organiseerde het centrum een informatiecampagne.