Tag Archives: covid-19 noodhulp

Succesvolle heropening van de Kachica school

Maandag 10 januari 2022, Kamuli, Rakai.
Ze zijn er weer! Met een overweldigend aantal leerlingen heropent de Kamuli Childcare Nursery & Primary School.

Iedereen is blij na de schoolsluiting die in Oeganda 20 maanden duurde.
Eerst een verplichte tweedaagse training over covid maatregelen en hygiëne op school dan kunnen ze weer aan de slag.

Maar niet overal! Zo’n 5000 scholen deden niet mee. Ze waren failliet gegaan of konden niet open wegens een tekort aan leerkrachten. Deze hadden ruim twee jaar geen salaris gehad en moesten ander werk zoeken voor inkomen voor hun gezinnen.
Op andere plaatsen kwam slechts één op de tien leerlingen terug naar school. Ouders hebben geen schoolgeld of kinderen moeten noodgedwongen helpen om het gezinsinkomen aan te vullen. Veel tienermeisjes zijn zwanger geraakt of vervroegd uitgehuwelijkt.

Seechild kon verder, bedankt!

Dankzij u komt Seechild ook het tweede coronajaar door!

Een overzicht:
2018. SEECHILD (Sustainable and Effective Empowerment of Children with Disabilities) startte dit project in Bunamwaya, een dorpje bij de hoofdstad Kampala.

2021. Dit jaar begon hoopvol voor Seechild. Een enthousiaste staf brengt de pupillen kennis en vaardigheden bij om zich in het leven beter te kunnen redden. Het centrum staat goed bekend in de omgeving. Ouders en verzorgers worden betrokken bij de educatie van hun kinderen. Samen maken zij zich sterk om het stigma van gehandicapt-zijn te doorbreken.

Covid-19 crisis
Maart 2020
De coronapandemie sluit het centrum. Transport ligt stil en markten en winkels worden gesloten. Ouders verliezen hun baan of werk.
De kinderen blijven thuis. Het team zoekt hen op, geeft fysiotherapie en hulp bij huiswerk. Een paar jongeren mogen op het centrum werken aan hun beroepsopleiding. Het ontbreekt aan inkomen; het centrum krijgt geen contributie meer voor het schoolfonds.

Seechild door de tweede lockdown.

Nog geen twee maanden waren ze weer open toen op 7 juni jl. de tweede lockdown kwam.

‘Onze medewerkers blijven de meest kwetsbare pupillen thuis bezoeken’, schrijft Fred Matovu op 5 juli. ‘Zij treffen gezinnen aan met gebrek aan voedsel. Ondervoeding en het afbreken van de behandelingen willen we voorkomen. Kunnen jullie ons helpen?’
Stichting Mirembe springt bij met € 4500 noodhulp.

‘Deze steun kwam als manna uit de hemel’, rapporteert hij half augustus. ’Want er werd veel honger geleden, terwijl de beloofde regeringssteun onze mensen nooit bereikte.
We konden ieder gezin met een gehandicapt kind 10 kilo maismeel, 10 kilo rijst, twee staven zeep, twee liter kookolie en 10 kilo suiker geven. Ze kregen ook € 25 voor geneeskundige zorg en medicijnen. Daarnaast konden we drie maanden met € 150 per maand een deel van de vaste kosten van het centrum betalen. Heel hartelijk dank!’

Sharing is caring!

Kampala, 17 september 2021.
‘Stichting Mirembe slaat de handen ineen met de Elisabeth Namaganda Foundation (ENF) om noodhulp te verlenen’,

schrijft Phiona Nalweyiso, secretaris van de ENF.

Op 22 juli jl. ontving Mirembe een noodkreet van Rose Nayiga die als vrijwilliger de leiding heeft van het ENF schoolgeldfonds. In het dagelijks leven is zij o.m. economisch directeur van het Uganda Catholic Management & Training Instituut.
‘Wij zijn nog aan ‘t overleven, maar de voedselsituatie wordt erg nijpend voor veel gezinnen.
De door de regering toegezegde hulp bereikt heel veel mensen niet.
Scholen zijn, op een korte periode van enkele maanden na, nu bijna twee jaar gesloten. Er is geen inkomen voor de leraren en onderwijzers. Hun gezinnen lijden gebrek. De pupillen van het schoolgeldfonds, uit de allerarmste lagen van de bevolking, hebben echt honger.
Wij willen graag helpen, maar staan met de rug tegen de muur’.

Noodhulp Kachica, zomer 2021

28 augustus 2021; Godfrey Kalanzi, de hoofdonderwijzer, bericht:

‘De vrouwengroep deelt het voedsel uit. Het eerst aan de meest behoeftige families van de 280 schoolkinderen.
De Kachica taskforce geeft  opnieuw voorlichting over Covid, hygiëne en het dragen van een mondmasker.
De mensen denken dat het je dood wordt als je Covid krijgt! Preventie is belangrijk, maar ook het stigma rond Covid moet doorbroken worden.

Onze onderwijzers bezoeken nu de schoolkinderen thuis met lesmateriaal.
Alles dankzij uw meeleven en ondersteuning!
Wij zien er naar uit dat de school weer normaal open kan.’

Opnieuw noodhulp voor CHIDFEA

Al eerder berichtten wij u over deze succesvolle vrouwengroep.
De 45 vrouwen beheren een microkrediet fonds en zorgen zo voor elkaar en hun gezinnen.
Door corona en overstromingen verloren in 2020 de meeste vrouwen hun handelswaar, de verkoopkraam en de helft ook hun huis. Als groep raakten zij aan de grond.
Mirembe kon, dankzij uw steun, in 2020 hen er weer bovenop helpen.
2021 begon veel belovend, maar de tweede, strenge lockdown in juni, bracht hen opnieuw in grote problemen. De door de regering beloofde ondersteuning bereikte deze mensen ook nu niet.