In Gehandicapten,Nieuws,noodhulp,SEECHILD,Tusaidiane

Oeganda weer op slot!

Scholen en instituten gaan weer dicht. Reizen in het land is beperkt. Markten zijn gesloten.

Maandag 7 juni.
Wilma Kok, gezinscoach op het platteland nabij Jinja schrijft ons: ‘De gevolgen voor Oeganda zijn heftig: alle scholen weer dicht. De kinderen uit de eerste drie leerjaren hebben al meer dan een jaar geen onderwijs gekregen. Zij zouden vandaag gaan beginnen. Deze achterstand is nauwelijks meer in te halen. Ik zie weer veel tienerzwangerschappen aankomen en geweld in gezinnen. Hoe gaan gezinnen dit overleven wanneer je werk (net) over de districtsgrens is?
We hebben drie dagen gekregen om de kinderen naar huis te halen. Veel kinderen zitten op kostscholen. Het was vanmorgen een gekkenhuis op de weg,’

Het aantal Covid-19 besmettingen neemt snel toe, vooral onder jongeren! De Oegandese overheid vaardigde op 6 juni jl. een aantal nieuwe beperkende maatregelen uit. Zie hier een overzicht van de maatregelen (Engels)

In onze vorige week gepubliceerde Nieuwsbrief vertelden wij u dat de scholen en instituten na de verplichte Covid-aanpassingen net weer gestart waren. En dat iedereen zich tot het uiterste inspant om het werk in de nieuwe omstandigheden zo goed mogelijk weer op te pakken.
Hier vindt u deze Nieuwsbrief.

Organisaties dieper in de problemen
Deze nieuwe maatregelen betekenen gesloten scholen, geen opvang en behandeling van gehandicapte jeugd en geen sociale- en educatieve voorzieningen voor de jongeren in Kawempe.
Voor al deze projecten en bv. ook voor de kleine ondernemingen van de Chidfea vrouwen vallen opnieuw de reguliere inkomsten weg.

Seechild, de organisatie voor thuiszorg, onderwijs en behandeling van jongeren met meervoudige beperkingen, was net weer open.
Omdat de ouders door de toegenomen armoede niet voldoende kunnen bijdragen willen wij hen helpen hun werk voort te zetten.
Voor 2021 was € 8.500 begroot. Wij vrezen nu dat dit niet voldoende zal zijn.
Zie hier meer over deze actie.

Daarnaast verwachten wij ook van de andere projecten opnieuw vragen om noodhulp.
U begrijpt wel dat wij alweer een beroep op u doen.
Uw gift voor noodhulp aan Seechild en de andere organisaties in Oeganda is meer dan welkom. Gebruik a.u.b. de donatieknop op de website voor uw gift.

Hartelijk dank