Tag Archives: Daughters of Charity Uganda

Wegens succes ontslagen…

Fred Kiriwajjo Matovu is de week voor Pasen plotseling ontslag aangezegd.

Fred maakte in Kiwanga de start in 2016 van het KISTC centrum *) voor gehandicapte kinderen tot een succes. Hij wist de ouders te mobiliseren, verwante organisaties te betrekken en verschillende donoren te werven.
Het Aartsbisdom Kampala, dat formeel slechts een toezichthoudende functie had op de activiteiten van Daughters of Charity, eiste begin dit jaar alle inkomende gelden via haar rekeningen te laten lopen. Ook wilde men een herverdeling van de toegezegde sponsorgelden. Hier weigerde Fred aan mee te werken.

Naaiatelier voor gehandicapten opleiding

Ze laten er geen gras over groeien!

Fred Matovu, projectleider van het Kiwanga Skills Training Center voor meervoudig gehandicapte jeugd, vraagt begin maart een bijdrage om een naaiatelier op te zetten.
Tusaidiane Uganda beoordeelde het businessmodel en onderstreepte het belang van deze training voor de school.
Tusaidiane en Stichting Mirembe nemen ieder de helft van het gevraagde bedrag voor hun rekening.
Dat is per organisatie € 729; 17,5 % van het totaal bedrag.

‘Yes, it can be done!’

Inspirerende training Change the Game Academy

De derde bijeenkomst van de Change the Game Academy van 8 tot 12 mei ging vooral over lokale fondsenwerving.
De zes deelnemers van de Daughters of Charity, de Elisabeth Namaganda Foundation en Tusaidiane Uganda sturen ons foto’s en enthousiaste mails. Hier enkele citaten:

‘We hebben zoveel geleerd van de trainingen, het presenteren en in het werken in de groepen. Onze nieuwe vaardigheden maken ons vindingrijker in het mobiliseren van lokale betrokkenheid’.

Kiwanga school voor gehandicapte kinderen een half jaar na de start.

Fred Matovu rapporteert.

Een half jaar na de start van de school zijn er 27 kinderen in verzorging en opleiding op het Kiwanga Integrated Skills Training Centre. Met de bewoners van het Philips House meegeteld wonen er nu 38 pupillen.
Het aantal nieuwe aanmeldingen groeit en toont de grote behoefte aan opvang en opleiding van kinderen met vaak meervoudige beperkingen.

Opening van de school voor gehandicapte kinderen.

Kiwanga Intergrated Skills Training Centre (KISTC).
 Motto: “Disability is a hidden ability”.

Het was een plechtige ceremonie op 3 mei 2016 in Kiwanga, Kampala.
De aartsbisschop zegende de kinderen, de staf en de gebouwen.
Kees Ebskamp van Tusaidiane Uganda vertegenwoordigde Stichting Mirembe en hield een inspirerende toespraak. Voor de kinderen was het feest.

Kinderen met geestelijke en lichamelijke beperkingen hebben in Oeganda een beroerd bestaan. Zij worden vaak overdag opgesloten als de ouders werken en andere kinderen naar school zijn. Ze raken getraumatiseerd en dat vergroot hun beperkingen

Bouw St. Francis Little Birds School vordert snel.

De bouw van de klaslokalen en slaapzalen schiet nu op.

Met de nieuw geslagen put komt overvloedig water van 75 meter diepte.
Het leslokaal voor de schoolverlaters is al onder dak, de slaapzalen zijn op hoogte en ook het hek om de school is af.

Meteen nadat het geld van de Duitse overheid binnen was is de bouw gestart.

Kees Ebskamp en Sharifa Nabaweesi van Tusaidiane zijn vaak in Mannya voor overleg en sturing.
De mensen van Fralibi hebben geen aansporing nodig. Zij zorgen op tijd voor de bouwmaterialen zodat de aannemer kan doorwerken.

Lees hier over de achtergronden van deze school en de droom van Fralibi, de lokale ontwikkelingsorganisatie van de betrokken ouders en dorpelingen.