Tag Archives: Tusaidiane Foundation

CHIDFEA volwassen!

Gaba, Kampala, 30 januari 2018

Op bezoek bij CHIDFEA treft Guus Verzellenberg zelfbewuste vrouwen die weten wat ze kunnen en willen.
Ruim drie jaar geleden waren ze met vijfentwintig, meest alleenstaande moeders met kinderen.
Pratend over opvoeden en proberen rond te komen, begonnen ze een spaar- en mikrokredietfonds om hun situatie te verbeteren. Er viel veel te leren. Over zaken doen, met leningen omgaan en hoe elkaar te stimuleren en steunen.
Sharifa Nabaweesi van Tusaidiane en haar medewerkers coachten en trainden hen.

Bouw van de school in Kamuli begonnen

Uitvoeren van het actieplan 2017 was voor de Oegandese overheid een voorwaarde om het bestaansrecht van Kamuli Childcare, Nursery and Primary School te erkennen.

Met de restopbrengst van de collectes 2016 in de Prot. Gemeente in Heumen en een grote bijdrage van stichting Tusaidiane kon dit begin worden gemaakt.
Ze werken hard in Oeganda.

• Twee klaslokalen staan onder dak in ruwbouw.
  • Het nieuwe toiletgebouw is voorzien van een plaats om de handen te wassen.
  • Kamuli Childcare Association (KACHICA), die de school beheert, is formeel geregistreerd.
  • Het proces om het landeigendom te registreren loopt.

Lening voor succesvol CHIDFEA

Het gaat goed met deze vrouwengroep in Kampala.

In januari vertelden wij u al daarover.
De training en coaching van Tusaidiane werpt vruchten af.
De terug betaal discipline van het spaar en leenfonds is uitstekend en steeds meer vrouwen melden zich aan.
Van dit succes getuigen de bedrijfsbezoekjes waarvan het team van Tusaidiane hier verslag doet.
De slechtere economische situatie prikkelt het ondernemerschap en de vraag om krediet neemt toe.
De Child Development and Family Employment Action groep geeft alleen een lening als de betreffende vrouw een eenvoudig, maar realistisch businessplan maakt.

Gebruik veilig drinkwater!

Voorlichting blijft noodzakelijk.

We berichtten al eerder over de acties om veilig en hygiënisch gebruik van drinkwater te promoten.
In 2016 hielden 19 gebruikersgroepen voorlichtingsbijeenkomsten en de eerste maanden van dit jaar kwamen er nog 11 bij. Bij 30 van de 70 drinkwaterprojecten wordt nu extra aandacht besteed aan bewustwording van de lokale gebruikers en worden de beheerders bijgeschoold om zelf dit soort bijeenkomsten te leiden.

Een aantal van de gebruikersgroepen kan zelfstandig aan de slag met campagnes die het gebruik van veilig drinkwater moeten bevorderen. Het merendeel vraagt echter Tusaidiane ondersteuning daarbij.

Het zijn levendige bijeenkomsten die uiteindelijk ook resultaat boeken.

Tusaidiane Uganda Ltd. ‘geafrikaniseerd’

Het management en eigendom van Tusaidiane Uganda Ltd. is volledig over gegaan in Oegandese handen.

Het bestuur o.l.v.  Kees Ebskamp besloot op 21 januari jl. alle eigendomsrechten over te dragen aan de Oegandese bestuursleden. Sharifa Nabaweesi krijgt de leiding van het management team.

Dit is de laatste stap in het proces van volledige ‘Oegandesering’ dat Kees Ebskamp, de oprichter en manager van Tusaidiane, al een tijd geleden had ingezet.

Dancing in the rain

De officiële opening van de St. Francis Little Birds Nursery & Primary School valt toch niet in het water.

15 april 2016, Mannya, Rakai. In de stromende regen verricht Dr. Blomeyer, de Duitse ambassadeur, de officiële opening van de gerenoveerde school.
Het hemelwater kan het enthousiasme van de dansende en zingende kinderen niet temperen.
Dank zij het nieuwe drainagesysteem wordt het toch geen modderbad. Het water wordt om de terrassen heengeleid en de dakgoten vullen de pas aangelegde ondergrondse watertank.